ik ben 16 jaar en wil op mezelf wonen. hoe?

Hoi,
ik ben 16 jaar en trek het niet meer thuis.
ik heb normaal gesproken nooit ruzie met mijn vader, maar de laatste 3/4 weken wel.
hij wil ook opeens alles weten wat ik doe, met wie ik wat ga doen, waar ik wat ga doen en waar ik mijn geld aan uitgeef.
de thuissituatie is ook niet gezond.
- er is niet altijd eten in huis, en bijna nooit iets te drinken behalve water.
- het is er een rotzooi.
- het avondeten wordt meestal buitenshuis gedaan, of er wordt besteld of gehaald.
zoiets dergelijke.
ik trek het thuis niet meer, ik ben echt uitgeput hierdoor.
ik wil dus op mezelf gaan wonen.
aldus ben ik pas 16 jaar en is dit eigenlijk nog niet mogelijk. toch zijn hier een aantal dingen voor.
ik durf het mijn vader niet te vertellen, bang voor zijn reactie. bang dat hij héél erg gekwetst zal raken en misschien erg boos wordt.
ook denk ik dat hij me nooit toestemming zou geven hiervoor.

iemand tips?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
2.3K
Erna55
6 jaar geleden
Om te beginnen heb je geld nodig voor huur, eten etc. Probeer met je vader te praten over het verbeteren van de thuissituatie. Jij kunt natuurlijk ook meehelpen met koken, boodschappen doen en opruimen. Het lijkt me dat je vader zich zorgen over je maakt. Kan hij redenen hebben om te willen weten met wie je omgaat en hoe je je ( verdiende ?) geld uitgeeft ?
Ga je om met mensen waarvan hij vind dat ze een slechte invloed op je hebben ? Praat hier ook eens over, met hem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@erna 55 ik ben opzoek naar een baantje, aangezien mijn vorige contract niet verlengt werd. ik kan thuis niet helpen met de boodschappen, want ik heb het financieel niet en dit heb ik al heel vaak gedaan. het moet niet betekenen dat ik moet gaan werken voor het gezin te onderhouden als 16-jarige. koken wordt niet gedaan, hij heeft hier nooit tijd voor en al zou ik het doen dan moet ik de boodschappen halen. opruimen doe ik dag in dag uit... nee daar heeft hij geen rede toe. ik ben gewoon netjes bezig en hij hoeft zich geen zorgen te maken. nee ik heb geen vrienden zeg ik heel eerlijk. ik durf er niet met hem over te praten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als hij geen tijd heeft, kan hij jou toch geld geven om boodschappen te halen en te koken? Het is niet ideaal, maar in elk gezin zijn er ruzies. Dat hoort bij de leeftijdsfase. Nog 2 jaar wachten en dan kun je op kamers. Probeer je te vermaken met andere mensen en conflicten te vermijden. Natuurlijk controleert hij waar je naar toe gaat, dat horen ouders te doen om je te beschermen. Je bent immers nog geen volwassene.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je bent zwanger, is dat de reden dat hij je controleert? Maak je vader duidelijk dat je graag gezond wilt eten en dat jij en je kindje dat nodig hebben. Als je ouder(s) niet mee willen werken aan een gezonde maaltijd (die je desnoods zelf klaar maakt) vraag dan of je een tijdje bij familie of vrienden kunt eten. Praat ook over de rommel, vraag of je kunt helpen het huis ordelijker te maken. Je bent bang je vader erg te kwetsen als je weg gaat, dat wil je niet, maar doe je wel als je deze stap neemt. Geef je vader de kans samen met jou jullie leven op orde te krijgen en de band te herstellen. Als de baby er is, zal je hem hard nodig hebben. Dat je vader nu extra bezorgt is, is ook normaal, hij houdt van je en wil het beste voor jou. Praten is echt het beste, met weggaan los je de problemen niet op.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heftige situatie, klimopplant! Ik kan me goed voorstellen dat je graag je eigen plek wilt. Er zijn organisaties die je daar bij kunnen helpen, maar ik weet niet precies wat je rechten zijn. Als de situatie thuis onhoudbaar is zou je misschien naar een begeleidwonen groep kunnen. Je zit dan met meerdere jongeren in een huis waar je je eigen kamer krijgt en een mentor die je begeleid. Maar volgens mij moet je vader hier toestemming voor geven. Ik weet ook niet precies wanneer je naar zo'n huis toe mag. Als ik jou was zou ik even bellen of chatten met de kindertelefoon of Chris, dan kun je al je vragen stellen en zij kunnen je beter vertellen waar je terecht kunt. Dit is heel vrijblijvend, je hoeft niet al je gegevens te geven of zo, je mag gewoon je vragen stellen. http://www.chris.nl
(Ik zie dat de kindertelefoon website uit de lucht is, misschien later nog even proberen) En anders met jeugdzorg contact opnemen, dat moet je doen in je eigen provincie. Dit is een site waar je naar verschillende provincies kunt doorklikken: https://www.jeugdzorgnederland.nl/onze-leden/ Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik denk niet dat je al van je 16de alleen kan wonen wel bij een oudere vriendin die 18 is ofzo maar alleen nog niet :/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je vraag alleen al geeft aan dat je daar totaal nog niet klaar voor bent. 'Al' 3-4 weken ruzie?? Newsflash: elke puber heeft ruzie met zijn ouders, soms járen... dat gaat over. Hoe ouder je wordt,hoe meer je je ouders gaat begrijpen. Vind je het gek dat hij he controleert? Dat krijg je als je niet open of eerlijk bent...
En dan nog iets: als je op jezelf gaat wonen, dan moet je zélf boodschappen doen, zélf je eten maken en zélf je huis schoonmaken. Wat let jou om daar nu alvast mee te beginnen luie donder?! Help je vader! Dat doen volwassenen. Wat volwassenen ook doen, is communiceren met elkaar. Als je nou eens gewoon begint met PRATEN met je vader (niet tegen maar mét!) dan is je probleem al voor 90% opgelost. Die man doet zijn best en alles wat hij doet, doet hij uit liefde voor jou (daar kom je binnen 14 jaar wel achter) maar hij kan niet in jouw hoofd kijken of ruiken wat jij voelt. Verzamel moed, wees volwassen en ga het gesprek aan. Je bent 16, een kind nog, je hebt echt geen haast!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@loupie je mag best een beetje fatsoenlijker reageren. Ook jij kan niet ruiken wat ik denk en meemaak.
Ik help hier meer als genoeg. Ik run hier het huishouden als zo'n beetje.
Ik weet zeker wat ik allemaal moet doen.
En nee, jij bevindt je niet in mijn situatie. Ik kan niet met mijn vader praten.
Doe niet zo bruut.

Antwoorden (1)

Behalve alle normale problemen die een willekeurige puber heeft zoals daar zijn, opgroeien, school, klasgenoten, vrienden, huiswerk, familie en je ouders, heb jij nog eentje extra: je voelt je eenzaam.

Heb je broers/zusjes? of grootouders?

Je bent eenzaam , hebt ruzie met je vader , rommelig huis , gebrek aan gezonde voeding, je vader heeft geen tijd en je hebt geen vrienden dus ook geen plezier, zeg je, dus eenzaam en alleen.

Steeds ruzie met je vader, je vertelt het er nu niet bij (vorige vraag), maar je bent gepland zwanger op je 16e... en daar is dus je probleem! Zo niet, wordt de situatie nog erger zodra je vader het wel weet. Hij houdt je in de gaten (ruzie punt) dus hij vermoedt wel iets.
Dat is dus de reden en daarom wilde je weten 'hoe je aan geld komt', wan je krijgt toch alles en daar hoef je dus niets voor te doen... alleen maar onveilige seks en bingo: zwanger! en nu?

Nu wil je op jezelf gaan wonen, zwanger, geen werk, schoolplichtig en dus geen geld, trouwens... van een bijbaantje als vakken vullen kan je geen huis betalen hoor.
Heb ik het zo ongeveer goed begrepen,  @klimopplant?

Raadzaam is op een rustig moment met je vader te overleggen. Tegen hem zeggen dat je 'morgen' om bv 10.00 uur graag een serieus gesprek wilt hebben. Dan vertel je wat er aan de hand is: *zwanger en dat je *geen ruzie meer wilt, dat je *beter moet eten, voor je eigen gezondheid in de eerste plaats maar ook voor de baby natuurlijk en dat je *werk zoekt en dat je naast het opruimen in huis *boodschappen gaat doen voor het avondeten, maar dat je het niet allemaal alleen kunt doen, maar wel kunt en wilt helpen!
Misschien dat de sfeer een stuk opknapt, hierdoor alleen al!

Dat je op jezelf wilt gaan wonen, begrijp ik wel, maar is een beetje vroeg. Beter even wachten en met hulp/steun van in ieder geval je vader de zwangerschap door komen en als je kindje er is, langzaam aan wennen aan een hele andere wereld! Want voortaan ben jij niet meer het centrum van jouw leven, van de wereld, nee dat is je baby'tje! Dat is voortaan het CENTRUM van JOUW WERELD.

- 2 - in reacties
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
- 2 - Daarna als het beter gaat, kun je bekijken hoe het gaat en of je nog steeds zo nodig op jezelf wilt wonen, op eigen benen wilt staan. Want dat lijkt wel heel leuk en geweldig, maar is ook vaak erg moeilijk en zwaar, kan behoorlijk tegenvallen. Heb ik het niet alleen over geld, dat alles vreselijk duur is, dat je elke cent moet omdraaien. Nee, heb ik het over volwassen zijn, ben je nog (lang) niet, over volwassen beslissingen over volwassen problemen waar een kind eigenlijk nog niet mee te maken zou moeten krijgen, dat hoort er dan allemaal bij, want niemand die het voor je opknapt als je vrijwillig op jezelf gaat wonen, want elke hulp die je krijgt is een grote meevaller waar je in principe niet op moet rekenen! Denk er nog maar even over na, @klimopplant, over een paar jaar kan het nog vroeg genoeg zijn.
Je hebt voorlopig van alles op je bordje om je zorgen te maken, nou ja om over na te denken en je bezig te houden, laat die andere plannen nog maar even liggen, veel beter ook voor je kindje, als er tenminste wel verbetering in je huidige situatie in je ouderlijk huis komt. Dus eerst praten met je vader en zelf ook energie daar in steken, doe je best!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zegt dat je zelf het huishouden runt maar klaagt over troep en ongezond/geen eten. Er zijn nu 2 (of meer?) mensen die aangeven dat je met je vader moet gaan praten maar dat wil je niet. Als je echt wilt weten hoe het wettelijk zit kun je ook gewoon naar een rechtswinkel gaan. Op Google zul je vinden dat dat gratis is. Maar op jezelf wonen kost geld, kun je zwanger jezelf onderhouden of denk je dat NL je wel een uitkering zal gaan verschaffen? Wees verstandig en praat met je papa, je zult hem straks hard nodig hebben. Als het hem niks kan schelen zou hij je ook niet 'controleren'.
Gr Loupie de Brute
NadineZ90
6 jaar geleden
@Loupie, jij kunt je beter niet meer met deze issue bemoeien. Je praat zeer disrespectvol en denigrerend in je reacties. Je hebt absoluut nul ervaring hiermee merk ik al. Vanuit perspectief van "het kind" dan. Want het lijkt wel of je je enorm aangevallen voelt...