Hoeveel gewicht draagt een verhuizer maximaal?

Of meerdere verhuizers en de trap af

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen
7.6K
Castle
6 jaar geleden
Normaal mag een mens tot maximaal 23kg tillen maar er zijn vele beperkingen die dit getal lager uit kunnen laten vallen. Denk hieronder bij aan de NIOSH-methode waarbij o.a. grootte van de persoon, reikwijdte, hoogte van tillen en tal van factoren zijn die het maximale gewicht naar beneden halen. Logisch natuurlijk want een vrouw van 50kg en 1,65 m kan niet zoveel hebben als een 100kg zware man van 1,8m (gemiddeld). 23Kg is dus de ideale situatie. In de arbowet zijn er geen specifieke eisen die bepalen hoe zwaar je mag tillen.De last mag echter geen gevaar opleveren voor de veiligheid en of de gezondheid van de werknemer (Arbobesluit 5.2). In de praktijk zijn er verhuizers die weigeren te zware lasten te dragen zonder hulpmiddel maar ook verhuizers die hier hun hand niet voor omdraaien en met hun lichaam de last verplaatsen. Het beste is misschien vooraf aangeven wat er allemaal verhuisd moet worden.

Het beste antwoord

Een verhuizer kan al gauw 100 kg dragen.
Het maximum dat een mens kan dragen is 500 kg (wereldrecord Britse gewichtheffer Eddie Hall).

Meerdere verhuizers kunnen een piano van 400 kg de trap op krijgen.

De Arbowet kent geen specifieke eisen over hoeveel een verhuizer mag tillen. De last mag echter geen gevaar opleveren voor de veiligheid en of de gezondheid van de werknemer.
Om tilhandelingen te beoordelen zijn er verschillende methodes ontwikkeld. Een van de meest gebruikte is de NIOSH-methode, die niet alleen kijkt naar het gewicht van het voorwerp, maar ook naar de omstandigheden waaronder het wordt verplaatst. Zoals de frequentie, de afstand van de verplaatsing, de hoogte tot de vloer en de draaiing van het lichaam. Op basis van deze gegevens berekent de NIOSH-methode het aanbevolen gewicht. Maximaal is dat 23 kg, maar dat geldt dan voor een ideale tilsituatie.
SimonV
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
De vraag gaat niet over of het mag, wel wat (theoretisch) kan...
Er zijn - hierin gespecialiseerde - verhuizers die het toch doen als er geen andere mogelijkheden zijn. Maar gevaarlijk is het zeker!
Nood breekt wet?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Compleet. Dankjewel