De bovenkant van mijn Hortentia's wordt bruin. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Hortensias zijn halfschaduw planten, en moeten veel water hebben.
In tijden dat het weinig regent kan men gerust iedere dag een emmertje water in het hart van de plant geven. Een hortensia is een echte nathals en houdt van natte voeten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ga ervan uit dat uw hortensia niet lijft onder ziekten en plagen, dan zou u dat gemeld hebben.
Tijdens zeer zonnige en hete dagen kan het blad van hortensia's, die op het heetst van de dag in de felle zon staan, verbranden. Dit gebeurt voornamelijk aan de randen, maar als het heel ernstig is kan tot de helft van het blad verloren gaan en zelfs bloemknoppen kunnen er van lijden. Pas enkele dagen na de verbranding is het goed zichtbaar. De randen zijn dan volledig afgestorven en bruin geworden.

Toegevoegd na 18 minuten:
niet lijft = niet lijdt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+
Mijn hortensia's die niet tegen het huis staan zijn al een paar weken bruin. Dat komt van de nachtvorst. De net uitgelopen jonge bladeren waren daar nog niet tegen bestand. Als het bruine pas sinds een paar dagen is ontstaan, is het inderdaad hoogstwaarschijnlijk verdroging of verbranding. Sproeien, waarbij er waterdruppels op het blad komen, moet je nooit doen in de volle zon. De druppels werken dan als vergrootglaasjes, waardoor het blad nog sneller verbrand.