Hoe kan ik me laminaatvloer beschermen?

Ik heb net een laminaatvloer gelegd. Het is gewoon simpel laminaat van Ikea maar toch wil ik proberen het zo lang mogelijk zo mooi mogelijk te houden.

Waar ik specifiek bang voor ben is als er een keer een glas water over gaat, of dat er een keer te nat gedwijlt wordt door iemand. Ik weet dat een beetje water niet erg is maar ik wil het probleem liever voorkomen dan genezen.
Waar ik namelijk bang voor ben is dat als er water tussen de ruimtes komt dat na verloop van tijd het hout of de ondergrond gaat rotten. En dat daar dus allemaal bacteriën komen.

Kan ik mijn laminaat met iets van een toplaag ofzo af lakken? Zodat ik zeker weet dat alle kiertjes etc. waterproof zijn?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je schoenen wisselen voor pantoffels als je het huis binnen komt en de glazen en kopjes vervangen door tuimelbekers lijkt me een betere oplossing.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Laminaat kan best wat vocht hebben,
als er een keer wat water overheen gaat en tussen de kieren komt zal dat zich over de hele vloer verspreiden en langzaam weer verdampen. Echt water wat erin trekt kan wel fout gaan, maar dan hebben we het meestal al over een lekkage.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://www.blanchon.nl/hout/laminaat-lakken.htm

Antwoorden (1)

Nee, laminaat heeft een beschermende toplaag die niet geschikt is om te lakken. Die toplaag is namelijk veel te glad, die zou je er eerst half af moeten schuren om te kunnen lakken en daar wordt je nieuwe vloer niet beter van!

Als er een glas drinken over de vloer gaat: zo snel mogelijk drogen met een doekje. Niet nat dweilen, gewoon met een licht vochtige vloerwisser er over.
Inekez1