Voordelig slaapkamer verwarmen op stroom of gas?

Beneden stoken wij op hout. Boven is het koud en wil ik twee kleine slaapkamers Savonds verwarmen. Wat is het voordeligste? Twee kacheltjes op stroom of doormiddel van een thermostaat de cv (gas) laten stoken voor deze twee kamers?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
3.2K
TurfGraver
7 jaar geleden
Gas.
Inekez1
7 jaar geleden
http://www.praktischduurzaam.nl/haal-maximaal-rendement-uit-je-cv-installatie/ Als je de cv aanzet voor alleen 2 kamertjes moet je misschien wat instellingen wijzigen om de ketel zo rendabel mogelijk te laten branden.
Cryofiel
7 jaar geleden
Je moet sowieso kijken waar je de thermostaat hangt. Als die vlak bij de houtkachel hangt, zal de thermostaat de ketel het signaal geven dat het warm genoeg is en dat er niet hoeft te worden gestookt.
Cryofiel
7 jaar geleden
Je kunt natuurlijk de ketel handmatig een tijdje aanzetten, ook als de thermostaat in de woonkamer hangt. Maar dan zijn de slaapkamers warm, maar zal de ketel daarna afslaan, waarna de kamers terug afkoelen. Je wilt niet elke tien minuten de ketel aan- en uitzetten. Daarnaast zijn moderne ketels pas echt efficiënt als ze continu op een laag pitje branden. Vroeger schakelde de thermostaat de ketel om en om aan en uit. De ketel stond dus ofwel maximaal aan, ofwel geheel uit. Moderne ketels houden het water in de radiatoren continu op een bepaalde temperatuur. De ketel draait dan bijvoorbeeld continu op 30% van zijn vermogen. Is het wat te koud, dan gaat de ketel zo lang als dat nodig is op 35% draaien. Dit maakt moderne ketels veel efficiënter dan de ouderwetse aan-uit-ketel. Maar dit kan alleen maar met een moderne thermostaat die niet simpelweg aan de ketel vertelt dat die "aan" of "uit" moet, maar die in plaats daarvan zegt "tikje erbij" of "tikkie dimmen". En dat kan dan weer alleen als de thermostaat in de te verwarmen ruimte hangt.

Het beste antwoord

Gas (bijna altijd)

Gas kost per energiehoeveelheid ongeveer de helft.
Je mag dus de helft van de warmte verspilling en dan nog ben je even duur uit.
Warmte verspil je echter meestal niet, alle warmte blijft ergens in huis, verlies via leidingen en zo komt ook in huis uit.

Waar de thermostaat hangt maakt niet zoveel uit. Aangenomen dat de temperatuur niet zo belangrijk is, je weet snel genoeg hoe lang de cv aan moet om het goed te krijgen.
Thermostaatkranen kunnen wel handig zijn. (handig niet noodzakelijk)
Eventueel kranen die (draadloos) samenwerken met de thermostaat.

tip: opwarmtijd zal niet veel uitmaken. Zet daarom de CV watertemperatuur zo laag mogelijk, dan wordt het rendement veel hoger. Zelfs zo laag als 40 graden kan. (dan wel eens per jaar en na bijvullen opstoken naar 90 om het zuurstof uit het water te krijgen)

Alle situaties waar elektra goedkoper zou kunnen zijn, zijn uitzondering.

ps. de reden waarom elektriciteit duurder is, is omdat het opwekken niet zeer efficiënt is en ook bij het transport is er verlies. Allemaal energie (warmte) die bij het direct verbranden van gas niet verloren gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gas is voordeliger:
Een kubieke meter aardgas heeft een nuttige energetische inhoud van 8 kWh (bij een omzettingsrendement van gas naar warmte van 80%, in geval van een goede verbeterd rendement CV-ketel). Een kubieke meter aardgas kost gemiddeld genomen € 0,65 (dit getal is afgerond om makkelijk te kunnen onthouden).
Een kilowattuur elektriciteit heeft een nuttige energetische inhoud van 1 kWh (bij een omzettingsrendement van elektriciteit naar warmte van nagenoeg 100%). Een kilowattuur elektriciteit kost gemiddeld genomen € 0,25 (dit getal is afgerond om makkelijk te kunnen onthouden).
Dus kost 8 kilowattuur elektriciteit (dit is het equivalent van 1 m3 aardgas):
8 x € 0,25 = € 2,-. Je ziet dus dat aardgas theoretisch driemaal goedkoper is dan elektriciteit, bij dezelfde energetische inhoud (€ 2,- / € 0,65 = 3,1).
fremar
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
Dit is een heel theoretische vergelijking die in de praktijk wel anders kan uitpakken. Een elektrisch kacheltje plaats je op de plek waar de warmte moet zijn. Bij cv-installatie gaat warmte verloren tijdens transport van ketel naar kamer. Dat is dus per woning verschillend hoe ver dat is en hoe en waar die leidingen lopen of er veel warmteverlies is. Bovendien brandt een cv ketel niet op de meest rendabele stand als je alleen 2 kleine kamertjes wil verwarmen.
Wij betalen 60 cent per m3 gas en 17,8 cent per kWh.
Al met al zal verwarmen op gas wel goedkoper zijn, maar niet 3x.
(Fremar schrijft ook 'theoretisch driemaal'. In de praktijk zal het dus anders kunnen uitpakken).
Cryofiel
7 jaar geleden
Je kunt een kWh elektriciteit niet vergelijken met een kuub gas. Het gaat om de hoeveelheid kWh per kuub gas en om de efficiëntie van de verbranding, het transport en de verwarming van de kamer.
tinus1969
7 jaar geleden
Het echt belangrijke punt is, (zie ook opmerking @Cryofiel op de oorspronkelijke vraag), dat het er vooral om gaat waar de thermostaat hangt en hoe die de CV en andere radiatoren aanstuurt. Waarschijnlijk gebeurt dat hier inefficiënt (omdat thermostaat in dezelfde kamer hangt als de houtkachel). Met een aparte electrische kachel of petroleumkachel ben je waarschijnlijk goedkoper uit.
Let bij aanschaf/gebruik van aparte kachels op de veiligheid, met name of ze wel geschikt zijn voor gebruik in kinderkamers.
Cryofiel
7 jaar geleden
Wat haalt een moderne gasketel eigenlijk aan rendement? Je hebt natuurlijk het warmteverlies via de warme rookgassen. Daarnaast het warmteverlies via de leidingen. Wanneer die leidingen in de te verwarmen vertrekken liggen is dat warmteverlies geen verlies - je verwarmt er immers de vertrekken mee - maar wanneer die leidingen in onverwarmde vertrekken liggen, of in de huiskamer die niet meer hoeft te worden bijgewarmd, is elk warmteverlies via de leidingen echt puur verlies.
Als je het dak vol hebt liggen met zonnepanelen is een kachel op stroom veel goedkoper.
Als dat niet zo is sluit ik me aan bij de andere overdenkingen.