Is een huis van 235m2 wekelijks schoon te houden/maken in 3 uurtjes?

Ik ben 54 jaar en wil een paar uurtjes werken voor wat extra's. Nu kan ik een huis schoonmaken met 7 slaapkamers, een hele grote woonkamer en een woonkeuken. Twee badkamers, twee toiletten, 2 gangen en een bijkeuken. Ze hebben 3 kinderen, een hond en een kat. Nu is het voorstel dat ik het gehele huis wekelijks schoonmaak in 3 uur (12,50 per uur). Daarnaast wordt 6 weken vakantie doorbetaald. De vloeren moeten (naast gezogen) ook allemaal gedweild worden. Is dit te doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
1.2K

Antwoorden (1)

Ik vind het niet reëel.

Het is wel zo dat veel mensen die afhankelijk zijn van huishoudelijke hulp dergelijke indicaties hebben. Het idee is dan dat je elke week een ander deel van het huis goed schoonmaakt en dat je de rest alleen 'bijhoudt'. Hoe ze dat exact voor zich zien snap ik nooit, maar bij bijv. stofzuigen is het wel zo dat mijn hulp maar eens in de zoveel tijd alle meubels aan de kant zet en andere keren erlangs zuigt, en als er echt tijdnood is doet ze soms alleen even het looppad. Als je op zo'n manier werkt, dan kom je een eind in drie uur. De vraag is dan of er verwacht wordt dat je bij het dweilen alles aan de kant zet of dat je er langs gaat. En vooral ook wat je daarnaast nog moet doen.

Als het inderdaad gaat om particuliere hulp, dan werk je vaak bij mensen die fysiek wel in staat zijn om schoon te maken maar bijvoorbeeld veel buiten de deur werken, en dat verandert ook je takenpakket. Vaak doe je dan vooral of alleen jet zware huishoudelijke werk. En als er niet gestoft hoeft te worden, geen vaatwasser uitgepakt en misschien ook geen was opgevouwen of gestreken, dan kun je best zo'n huis stofzuigen en dweilen in die tijd. De vraag is alleen wat je daarnaast eventueel nog moet doen. Doen de kinderen hun eigen kamers, of moet jij die ook doen? Wat voor vloer ligt er? Kun je voor het dweilen hetzelfde schoonmaakmiddel gebruiken, of moet je bijvoorbeeld wisselen tussen een speciaal middel voor laminaat en een gewone vloerreiniger voor plavuizen? En moet je ook de toiletten en badkamers volledig doen, dus niet alleen de vloer, maar ook het sanitair? De wandtegeltjes? Liggen er antislipvloeren in? Die dingen vragen behoorlijk wat tijd. En wat zijn daarnaast je taken? Ramen zemen, kattenbakken schoonmaken, keukenkastjes? Dat ga je niet redden.

Ik zou er over in gesprek gaan en vragen wat er precies verwacht wordt. Vraag ook of ze eerder hulp hebben gehad en wat die allemaal deed in hoeveel tijd. En spreek af wat er gebeurt als je het niet redt en zorg dat dat duidelijk in je contract staat: werk je dan door en krijg je dus meer betaald, ga je na drie uur naar huis en laat je de rest liggen, of verwachten ze dat je in je eigen tijd doorwerkt? Aan dat laatste zou ik niet beginnen. Idealiter zou je eerst moeten kunnen kijken hoe het loopt en wat je gedaan krijgt in die tijd, en kunnen afspraken tussentijds bijgesteld worden. De vraag is natuurlijk of je opdrachtgever dat wil.

Het uurloon vind ik trouwens best laag. Of is dat netto?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ook de vraag zou moeten zijn of het wit of zwart betaald.
Krijg je het wit dan is het erg weinig en zwart zou ik het ook niet voor doen.
Vraag of je de taken op papier kan krijgen zodat er een duidelijkheid word afgesproken.