Groeit een hedera minder snel door bamboemat?

In mijn tuin staan hedera's. Nu heb ik, omdat je anders dwars door mijn tuin kijkt, daar een bamboemat achter geplaatst. ( tussen de hedera's en de mat staat alleen een gaas hek van de woningbouw) Nu kreeg ik te horen dat de hedera's niet goed zouden groeien door dat ik de mat heb geplaatst. Kan iemand mij daar meer over vertellen? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wonen
4.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klimop groeit bijna overal en meestal sneller dan je ideaal zou willen. Het groeit snel dicht maar als je daarna een paar jaar niet oplet is het zo een meter dik. Misschien dat ze bedoelen dat er nu nog maar aan één kant klimop staat?

Antwoorden (1)

Ik weet niet wie je dat verteld heeft en waarom, maar dat hoeft beslist niet waar te zijn. Wel loop je een kans dat de hedera gewoon dwars door de mat heen komt al zal hij zich in eerste instantie aan het gaas hechten. Moet de juiste weersomstandigheden kan het HEEL hard gaan, en is het probleem van snoeien groter dan van (langzaam) groeien ;-)

Het enige obstakel zou zijn dat hij zo maar van 1 kant licht krijgt, maar zoals je weet groeit hedera ook uitstekend tegen muren, dus dat hoeft geen enkel probleem te zijn.

Wij zijn recentelijk begonnen de oude houten schutting tussen ons en de buren vervangen door een "groene schutting". Duurt natuurlijk nog even tot hij dicht is, maar aan de kant van de buurman is gaas geplaatst waar de klimop nu na bijna 2 jaar ruim halverwege komt. In de tussentijd staat de oude houten schutting er gewoon nog , en die staat de groei op geen enkele wijze in de weg. (De afstand tussen het gaas en de oude houten schutting is minder dan 30 centimeter. Ik zie dus geen enkele aanwijzing waarom een "dichte" achtergrond het groeien van hedera in de weg zou staan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo Marleen,
Bedankt voor je antwoord . Dit is mij verteld door de woningbouw vereniging. Ik kreeg n brief dat ik mijn mat op zeer korte termijn weg moest halen. Omdat dit de groei van de hedera's zou belemmeren. ( deze zijn door de woningbouw geplaatst) maar dat zou betekenen dat ik de komende twee jaar mijn gordijnen dicht moet houden..want dan kijk je , dankzij de woningbouw, dwars door mijn tuin, en huis. Vandaar dat ik als tijdelijke noodoplossing die mat heb geplaatst. Ik begrijp nu dus uit uw/ jouw antwoord dat het onzin is dat het de groei zou belemmeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Aperte onzin zelfs. Vermoedelijk willen ze gewoon GEEN dichte afscheidingen, Waar wel wat voor te zeggen is, maar laat mensen voor die overgangsperiode van 2-3 jaar toch wel gewoon hun privacy hebben zeg...... Raar verhaal, maar met woningbouwverenigingen kan het kwaad kersen eten zijn, dus misschien is zichtfolie of een scherm tussen raam en schutting tijdelijk een betere oplossing. Bij een koophuis mag je 50 centimeter binnen de erfgrens doen wat je wilt, maar ik vrees dat dat bij een huurhuis anders ligt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind wel dit bijzonder interessante antwoord; wellicht heb je daar iets aan als je er toch werk van wilt maken (wat in mijn ogen volkomen terecht is) : http://www.startpagina.nl/v/huis-tuin/vraag/357206/woningbouw-verbieden-schutting-tuin-zetten