mijn radiator lekt, hoe kan ik dit verhelpen?

Hallo allemaal, Onze radiator lekt onderaan als ik de knop door draai naar links of rechts door draai, draai ik hem open. Als ik hem naar rechts dichtdraai maar niet door druk, drupt hij (zie Foto).

Toegevoegd na 1 minuut:
Foto zichtbaar als je op de foto klikt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
3.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Knop aan sluitmoer zo ver mogelijk losdraaien, maar niet helemaal dus. Dan over schroefdraad teflon-tape wikkelen (3 - 4 slagen) en dan knop aan sluitmoer weer vastdraaien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een overstortventiel. (google maar) Die gaan af en toe kapot. (lekken)
Kosten niet veel en zijn eenvoudig te vervangen.
-nieuwe kopen.
-teflon tape
-een goed passende tang. (steeksleutel) klus:
-stekker van de ketel eruit. (en van de pomp als je een losse pomp hebt)
-als je geluk hebt heeft deze radiator op de ingang en de uitgang een kraan: dichtdraaien en overstortventiel open draaien om de druk eraf te krijgen.
Zo niet dan de druk van de installatie halen via de vulkraan.
-overstortventiel vervangen
-water er weer in en de boel ontluchten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden =D
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Jackd
Ik mis iets denk ik. Moet je de verwarming (en in het ergste geval het hele systeem) niet eerst leeg laten lopen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"de druk eraf"
Als die er op dat punt volledig af is, dan komt er geen water meer uit, maar ik had ook leeglopen kunnen zeggen.
En ik zie tegels en ruimte voor een emmer, dan mag er nog best een klein stroompje water lopen tijdens de klus. ps. alle radiator kranen in huis dichtdraaien kan een boel water en ontluchten schelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jackd bedankt.

Het beste antwoord

Zoals ik op de foto kan beoordelen zit er een aftap kraan.
De vraag is dan, lekt het kraantje of de koppeling?.
Als het kraantje lekt dan is het leertje wat het afdicht versleten.
U zou dan het leertje moeten vervangen, ervan uitgaande dat dat kan.
(in de link onder staat een document (lekken van kranen stoppen) en daar staat in hoe je een leertje vervangt).

Als de koppeling lekt dan kan u het beste de kraan er afdraaien en opnieuw met teflon tape erop draaien.
(Link 2 staat een filmpje over hoe je teflon tape aanbrengt)

Tijdelijke oplossingen,
De bovenstaande oplossingen zijn voor goede en definitieve oplossingen.
Maar mocht u dit tijdelijke willen oplossen (omdat de radiator toch word vervangen of u wilt het door iemand anders laten doen of iets degelijks)

Er is in de handel een 2 komponenten epoxy hars, dit artikel word ook wel kneedbaar staal genoemd.
Door de 2 komponenten te mengen (als een soort klei) en aan te brengen op de lekage word deze afgesloten. De oppervlaktes hoeven niet persé droog te zijn.
Ik noem dit een tijdelijke oplossing omdat hierna geen reparatie (aan de kraan) meer Mogelijk is.
De kraan zal hierna in zijn geheel vervangen worden (als zich nog steeds problemen hiermee voordoen.

(Link 3 is een koppeling naar dit artikel.)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Knop er af halen en de moer voorzichtig met een baco een tikkeltje aandraaien. Ik zeg voorzichtig en een tikkeltje, want een milimetertje is meestal al voldoende. Als je het nog nooit hebt gedaan, laat het dan een ander doen, zodat je kunt zien hoe.