Mag je vuur maken in de achtertuin?

Hiermee bedoel ik vuur van houten plankjes in een vuurkorf. In de achtertuin.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.9K
Computoon
8 jaar geleden
Een gewoon "open vuur" maken in de tuin of een kampvuur mag echter niet, of je moet een stookvergunning hebben. Die vuurkorf (of barbecue, voor een ander doel) is dus wezenlijk voor het antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een kampvuur op een daarvoor goed ingerichte plek mag weer wel.
Zolang vuur, kolen en hitte maar geen direct contact hebben met de grond. Met bijvoorbeeld een lading (oude) tegels is dit al mogelijk.

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. Maar om het voor iedereen leuk te houden heeft de overheid er wel regels over opgesteld:
- het is verboden om geverfd of geïmpregneerd hout, bewerkt hout, snoeihout of afval te verbranden. Stook alleen hout dat goed droog is, daarmee zorg je dat anderen (buren of huisgenoten) geen last van rook of stank hebben.
- hou rekening met de windrichting. Bij windstil of mistig weer kun je beter geen vuur maken, want dan blijft de rook te veel hangen.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke, heel erg bedankt!