mijn buurman wil een stuk van mijn tuin kopen waar moet ik op letten?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
8.3K
ronron1212
8 jaar geleden
Makelaar een taxatie laten maken verder gewoon een notariële acte.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat je je huis niet onverkoopbaar maakt . Je krijgt mogelijk maar een paar duizend euro's ( best veel geld ) maar de waarde vj huis gaat mogelijk drastisch naar beneden . Zorg dat je geen inkijk extra krijgt de tuin niet geamputeerd wordt qua vorm Je achteringang niet kwijt raakt . Maar is je tuin nu extreem groot en je hebt er niks aan doe het mogelijk . Maar een huis met grote tuin brengt veel op meer dan de waarde van de grond . Dus let op .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat Kapperkort zegt klopt,
Het omgekeerde geldt echter voor de buurman. De waarde van de grond zou de waardedaling van het huis moeten compenseren, normaal met een beetje extra, maar dat is afhankelijk van hoe graag de verkoper eraf wilt. Als het om een redelijk stuk grond gaat denk dan in wat meer dan een paar duizend.
Op een beetje locatie zit je al snel aan de 300,- per m2.
Een stukje van 9 bij 5 = 45 m2 en je hebt het al over 13500,-

Antwoorden (1)

"Bij het kopen en verkopen van een stuk grond moet een leveringsakte worden opgesteld. Een leveringsakte is alleen rechtsgeldig als deze bij een notaris wordt opgemaakt. Beide partijen moeten de notariële akte ondertekenen. De notaris zorgt voor het inschrijven van de leveringsakte in de openbare registers. Alleen de leveringsakte opmaken is niet voldoende. Als de akte niet wordt geregistreerd is deze niet geldig. De kosten voor het opmaken van een leveringsakte verschillen van notaris tot notaris. (...)

Overige kosten bij een stukje grond kopen

Naast de kosten voor een leveringsakte zijn er nog een aantal kostenposten waar rekening mee gehouden moet worden, waaronder de koopsom voor de grond. Laat de grond taxeren om zeker te weten dat er niet teveel wordt betaald. Wil je grond kopen van de gemeente en niet van buren, dan moet je hiervoor een aanvraag indienen. (...)

Notariskosten voor de leveringsakte

De koop van een stukje grond moet ook in het Kadaster worden ingeschreven. De notaris maakt dit voor je in orde. Voor de koop van een stuk grond moet ook overdrachtsbelasting betaald worden. Dit wordt ook door de notaris geregeld. De notariskosten lijken behoorlijk op te lopen, helemaal als het om een klein stukje land gaat, maar dat is niet helemaal juist. Er is niet alleen sprake van notariskosten, maar ook van kosten voor derden die je op je notarisrekening terugziet. De kosten voor derden worden door de notaris afgedragen. (...)"

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovenstaande tekst is deels vanuit het perspectief van de koper beschreven, maar biedt hopelijk toch voldoende informatie.