Mijn waakvlam van de CV is blauw van kleur, maar wat is dat "lontje" in het midden? Dit is oranje van kleur.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.8K

Het beste antwoord

Dat oranje “lontje” in het midden is het uiteinde van het zgn. thermokoppel, dat ervoor zorgt dat het gas wordt afgesloten indien de waakvlam mocht uitgaan.

“Een thermokoppel maakt onderdeel uit van de thermo-elektrische beveiliging van veel gasgestookte toestellen, zoals cv-ketels, gaskooktoestellen en gashaarden. In het algemeen bekrachtigen ze een elektromagnetische (hulp)gasklep die zich in het gasblok bevindt. Het thermokoppel wordt verwarmd door een waakvlam, hierdoor wordt een gering elektrisch stroompje opgewekt, voldoende om de gasklep tegen een veerdruk geopend te houden. Als de waakvlam uitvalt, valt ook het stroompje weg, hierdoor zal na enige tijd door afkoeling van het thermokoppel de klep door de veerdruk worden gesloten, waardoor de gastoevoer in het gasregelblok wordt afgesloten.
Tijdens en na het aansteken van de waakvlam dient de gasklep door middel van een drukknop zolang te worden opengehouden totdat het thermo-element voldoende verhit is.”
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk antwoord!