Waarom moet je een matras omdraaien?

Mijn moeder zegt dat je een matras ongeveer om het half jaar moet omdraaien. Maar waarom?!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
Cryofiel
8 jaar geleden
Heeft ze ook gezegd hoe je volgens haar een matras moet omdraaien? --  Draaien om de vertikale as:
Hoofd- en voeteneinde verwisselen, maar de bovenkant blijft boven en de onderkant blijft onder. --  Draaien om de lengte-as:
Boven- en onderkant verwisselen, maar het hoofdeinde blijft het hoofdeinde en het voeteneinde blijft het voeteneinde. --  Draaien om de dwars-as:
Zowel boven- en onderkant verwisselen als hoofd- en voeteneinde verwisselen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt van het matras af. Een matras waarbij de kern niet hetzelfde is als de toplaag, kun je alleen verticaal draaien. Maar als er aparte zones inzitten voor bijvoorbeeld de schouders of heupen, kun je hem helemaal niet draaien.

Het beste antwoord

Er wordt vaak gezegd dat matrassen regelmatig omgekeerd moeten worden. Daarvoor worden twee redenen aangevoerd. Ten eerste zou het de veerkracht verlengen, doordat de matras steeds anders belast wordt. Daar is wel een kanttekening bij te maken, namelijk dat regelmatig keren alleen geldt voor matrassen van mindere kwaliteit. Een goed matras hoef je eigenlijk niet te keren.
Een andere reden om een matras regelmatig te keren is dat de bovenkant, die tijdens het gebruik transpiratie opneemt, bij omkeren kan drogen.
fremar
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat je anders de kans hebt op het vormen van kuilen in dat matras. Door het af en toe te keren duw je de door jouw lichaam veroorzaakte indrukken in het matras weer de andere kant op.
Amadea