Waarom moet gootsteenontstopper met heet water?

Ik heb korrels gekocht.
Op de verpakking staat dat kokend water gebruikt moet worden. Dat is okee voor de gootsteen maar ik wil ook wat in de wc gooien. Werkt dat dan niet? Wat maakt dat korrels reageren op warm water?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
4.7K
Amadea
8 jaar geleden
Voor het toilet heb je meestal een andere soort ontstopper dan voor de gootsteen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beter is die chemische rommel helemaal niet te gebruiken. Alternatief gootsteen:
- Gebruik een "plopper" (rubberen ontstopper), evt in combinatie met warm water
- Schroef de sifon los en verwijder de troep handmatig Toilet: de plopper werkt vaak ook goed En verder: kokend(!) water kan je toilet vernielen (barst...), dan ben je nog verder van huis

Het beste antwoord

De (chemische) reactie is veel sterker bij hoge temperaturen.
Dus om de werking te versterken is het beter om heet water te gebruiken en om de oplossing goed geconcentreerd te houden. Dus zo min mogelijk water gebruiken bij de korrels en pas later met veel water doorspoelen.
Dus wat korrels oplossen in een emmertje water en dan door de WC spoelen gaat geen enkel effect hebben. Nutteloos.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog ooit geleerd tijdens de opleiding:
effectiviteit van de reiniging = concentratie x tijd x temperatuur x mechanische arbeid.

Vergelijk het met afwassen: in heet water met voldoende afwasmiddel en goed borstelen kost minder tijd.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt. Je was er heel snel bij. Met de toevoegingen van WillemNeoChorio is deze vraag compleet beantwoord.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat je heet water moet gebruiken om zo dat de korrels (sneller) oplossen. Ik zou de korrels in een emmer met warm water laten oplossen en die vervolgens in de wc leeg gooien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je snelle antwoord. Ik heb het idee dat het pas actief word met kokend water?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jloof, de manier die jij voorstelt is een hele ongezonde methode, kan zelfs gevaarlijk zijn.
Een hoge temperatuur bevordert een snelle chemische reactie. Wat je in het geval van je WC moet doen is simpel, maar vraagt wat aandacht. Wat ik hieronder schrijf werkt trouwens niet als je WC overstroomt omdat hij totaal niet doorloopt (want dan had je eerder in actie moeten komen). Maar als hij nog wel een beetje doorloopt, doe je het volgende: zorg voor een flinke hoeveelheid heet water (geen zielig beetje maar 5 liter) dus je pakt de grootste pan die er is en dan tegen de kook aan laten komen. Gebruik evt. een waterkoker als je die hebt voor meer heet water, hoe meer hoe beter en hoe heter hoe beter. maar de WC zelf moet ook wat opgewarmd worden, als je daar 1 liter kokend water in mikt, gaat dat echt niet helpen.
Je gebruikt alles min 1 liter om de WC voor te verwarmen (wat naar je zult merken echt veel scheelt) en dan pas doe je de gootsteenontstopper erin en je giet na met 1 liter kokend water.

tip 1. Draag handschoenen bij dit werk. Gootsteenontstopper en andere stoffen die ik aanraad zijn geen speelgoed en lossen behalve de zooi in je afvoer ook je huid op!! En draag aansluitende kleding die ergens tegen kan, spetten op je armen zijn ook waardeloos.

tip 2. Gootsteenontstopper, welke soort is het? Als het werkt op basis van caustic soda (NaOH) dan levert het oplossen daarvan in water extra energie, prima dus.

tip 3. Lukt het oplossen van de rommel niet met gootsteenontstopper, dan kun je na een aantal malen (zeker 5 x) doortrekken met water (en geduldig wachten tot dat is weggelopen) het gaan proberen met zoutzuur. Ook dan weer eerst de WC met heet water voorverwarmen.

tip 4. Gooi geen (vettige) voedselresten door de WC; die hebben vrijwel zeker je probleem veroorzaakt. Urine en ontlasting bevatten zeer weinig vet, het probleem ontstaat eerder doordat zooi door de WC wordt weggespoeld, zoals voedselresten.

Toegevoegd na 1 minuut:
om je subvraag te beantwoorden, hoe heter het water, hoe sterker de korrels zullen werken. Volgt eigenlijk al uit wat ik eerder uitgelegd heb maar ik maak het toch maar even expliciet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hele nette toevoeging! Bedankt en +