Kan je een (sociale) huurwoning krijgen met een DUO lening?

Ik heb op dit moment alleen inkomsten vanuit een DUO lening. Kom ik daarmee wel in aanmerking om te huren? Bijvoorbeeld een kamer of klein appartementje voor 1 persoon zonder te hoeven delen met andere gebruikers?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
5.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
een lening is geen inkomsten
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Studiefinanciering op zich word al niet meegeteld als inkomen. Dus de lening al helemaal niet.

Antwoorden (1)

Dat hangt af van de verhuurder, en in sommige gevallen ook van de woning. De ene particuliere verhuurder zal het geen punt vinden zolang jij maar betaalt (al zal er hoogstwaarschijnlijk wel iemand financieel garant moeten kunnen staan voor jou) en de andere verhuurder heeft duidelijke inkomenseisen.

Voor wat betreft de sociale verhuur verschilt het ook per verhuurder en waarschijnlijk per regio. In 'mijn' regio wordt bijvoorbeeld een deel van de woningen voorwaardenvrij aangeboden. Dat wil zeggen dat er geen bovengrens geldt voor het inkomen van de huurder, maar ook geen ondergrens. Voor andere woningen kan wél een inkomensgrens gelden, al is dat soms alleen een bovengrens. Toen ik uit huis ging en mijn eerste woning huurde had ik bijvoorbeeld amper inkomsten; de eerste paar maanden heb ik van mijn spaargeld betaald. Onder dezelfde voorwaarden had dus ook iemand met alleen studiefinanciering de woning kunnen huren, maar dezelfde woningbouwvereniging biedt ook woningen aan - zowel binnen de sociale als de particuliere huurmarkt - waarvoor wél duidelijke boven- en/of ondergrenzen gelden voor wat betreft het inkomen. En als er ondergrenzen worden gehanteerd, zou het ook best nog wel eens kunnen verschillen per verhuurder of een studielening daarvoor wordt meegeteld of niet, en of er dan eventueel nog aanvullende voorwaarden gelden.

Oftewel: kijk rond binnen je eigen regio, of de regio waarin je een huis zoekt, wat de voorwaarden zijn. Houd er wel rekening mee dat er in veel regio's forse wachtlijsten zijn voor een sociale huurwoning; het vinden van een studentenkamer zal vaak sneller gaan (al is dat evengoed niet gemakkelijk).