Je hebt pas recht op huurtoeslag - uiteraard mits je voldoet aan alle overige voorwaarden - als je staat ingeschreven op het adres waarvoor je huur betaalt. De toeslag gaat dan in op de eerste van de daarop volgende maand. Omdat de Belastingdienst even kan doen over het verwerken van alle gegevens en ook moet controleren wat je inschrijfdatum is op je nieuwe adres, kan het even duren voor alles verwerkt is. De uitbetaling van de toeslag is rond de 20e van de maand, maar het is dus even afhankelijk van het moment van verhuizen en van de verwerkingssnelheid wanneer je precies je eerste toeslag gestort krijgt. Overigens krijg je over die 75 euro aan administratiekosten geen (extra) toeslag, ik kan uit je vraag niet helemaal opmaken of je dat verwacht of niet.
In de praktijk betekent dit vaak dat over de eerste maand er nog geen recht op toeslag bestaat. Er moet vaak nog geklust worden en in die periode woon je nog niet op je nieuwe adres. Hoewel er natuurlijk ook mensen zijn die zich al inschrijven op het nieuwe adres terwijl ze daar nog niet wonen. Officieel is dat niet correct. En zo'n geval krijg je dan weer geen huurtoeslag voor je oude woning, als je daar recht had op toeslag.
De Belastingdienst verwacht dat je minstens vier weken na een verhuizing deze wijziging zelf doorgeeft. Vaak hoef je zelf geen adreswijziging door te geven aan de Belastingdienst, in het geval van huurtoeslag moet dit wél. Dat kan zowel via DigiD als schriftelijk.