Sociale huurwoning waar elektrisch gekookt moet worden; is de corporatie verantwoordelijk voor de aanleg van goede elektra?

Sinds deze week heb ik de sleutels van een sociale huurwoning. Er is geen gas aanwezig, dus ik moet elektrisch koken. Echter heb ik ontdekt dat de elektra niet in orde is voor elektrisch koken.

Ten eerste zitten er te weinig stopcontacten voor alle apparaten. De vorige bewoners hadden de apparatuur op verlengsnoeren aangesloten. Het vervangen van de wandcontactdozen ga ik zelf doen.

Ten tweede blijken de groepen in de meterkast ook niet helemaal te kloppen: er is één keukengroep voor de hele keuken (dus voor zowel de kookplaat, als de oven, als de vaatwasser, als de andere apparatuur zoals magnetrons). Ook de CV-ketel zit op deze groep. Deze groep wordt door het gebruik van alle apparaten enorm overbelast lijkt me.

Tot slot twee laatste opmerkingen: er is geen perilex in het huis aanwezig, er gaan ook niet voldoende kabels naar de keuken om die aan te leggen. De wasmachine zit op eenzelfde stop als het licht.

De woningcorporatie van de sociale woning zegt dat ik er zelf voor moet zorgen dat de meterkast in orde is (dus het aanleggen van extra groepen en dergelijke) en dat zij hier niks voor doen. Dit voelt voor mij heel krom: ik heb geen andere keus dan elektrisch te koken, maar het huis is eigenlijk niet gereed gemaakt om elektrisch te koken. Ik heb weinig geld te besteden en volgens mij is dit een dure klus. Is de woningcorporatie echt niet verantwoordelijk voor het in orde maken van de elektra?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
12K

Het beste antwoord

De verhuurder (eigenaar van het pand) is verantwoordelijk voor een goeie aansluitmogelijkheid van een kookgelegenheid en voor de installatie in het algemeen.
Het moet veilig zijn op het moment dat jij de sleutels krijgt.

Alleen hoe ver moet de verhuurder daar in gaan?

Volgens mij zie ik:
2 groepen (aan de linker kant, mogelijk kookgroep, maar het kunnen ook 2 losse groepen zijn)
3 groepen (oudere stoppen met 2 aardlekschakelaars)
Waarschijnlijk zitten de 2 groepen ook op de linker aardlekschakelaar.

Dat is voldoende:

De 2 groepen als kookgroep.
1 groep voor wasmachine.
1 voor een (combi)oven + bijvoorbeeld koelkast
1 voor alle lichten, tv enzovoorts.

Vaatwasser, extra magnetron, enzovoorts zijn luxe en eigen verantwoordelijkheid.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik denk aan je uitleg te zien dat het niet helemaal in orde is,
maar dat er ook weer niet zoveel moet gebeuren als je graag zou willen.

Toegevoegd na 13 minuten:
In de bron een site die je mogelijk verder kan helpen als de verhuurder niet wil verbeteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2x16A: ongeveer 7200 Watt.
Maar daar mag alleen de elektrische kookplaat op, verder niks.
Officieel moet een wasmachine een eigen groep hebben, met verder niks erop. (eventueel kan je die groep delen met een droger d.m.v een speciale schakelaar) Ik vind (en denk) dat de verhuurder deze twee dingen in orde hoort te maken. (of dat ook zo is weet ik niet zeker en kan ik nergens terugvinden) De regels in Nederland zijn zeer streng, dat houdt in dat je veel verkeerd moet doen voordat het echt gevaarlijk wordt. Als je te ver gaat springt de stop er vanzelf uit.
Verlengsnoeren e.d kunnen wel gevaarlijk zijn. Wat ik nog niet begrijp:
Er is wel een kookgroep maar geen perilex contact. Wat is er dan wel: losse draden uit de muur?

Andere antwoorden (1)

Ja, de verhuurder is verantwoordelijk voor de deugdelijkheid van alle, in het verhuurde, aanwezige installaties waaronder elektra, water, riool en gas.

Als de huurder na acceptatie en oplevering van de huurwoning tot de conclusie komt dat een of meerdere installaties niet deugen of tekortkomingen/ gebreken vertoont, dan moet de verhuurder na in kennis stelling, dit onverwijld verhelpen.

De verhuurder is niet aansprakelijk voor wijzigingen en/of uitbreidingen van in het gehuurde aanwezige installaties, als deze door de huurder zelf zijn aangebracht/ gewijzigd. Dan is de huurder aansprakelijk.

Veel oudere woningen (van voor 1980 en eerder) hebben nog een elektra installatie die al lang niet meer voldoet aan de energiebehoefte die vandaag geldt.
Vroeger was een keuken voldoende toegerust met twee stopcontacten, tegenwoordig zijn er al zoveel meer apparaten die een permanente stroomvoorziening vragen, dat dat allang niet meer voldoet.
Ook de aanwezige groepen schieten dan vaak tekort, waardoor overbelasting een groot gevaar kan worden.

Spreek de verhuurder dus hierop aan, maar wacht daar niet te lang mee, want in veel huurcontracten geldt een beperkte meldingstermijn voor dit soort zaken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De kookgroep moet sowieso in staat zijn om een hogere nominale belasting aan te kunnen en mag alleen voor die toepassing gebruikt worden.
Meestal wordt daar een dubbelfase perilex aansluiting voor toegepast, die als enige op die groep aangesloten is. Alle overige apparaten in de keuken kunnen en mogen op een andere groep, evt, in combinatie met bijv. de woonkamer,groep op de aanwezige stopcontacten aangesloten worden. Voor informatie over de perilex aansluiting zie hier: http://elektrohonk.com/2015/01/02/perilex-systeem-voor-de-aansluiting-van-kooktoestellen/