Hoelang mag je loggeren?

Ik huur een kamer voor een woningcoorperatie in Utrecht en een bekende wil graag bij mij komen loggeren, we weten nog niet voor hoelang omdat hij terug uit het buitenland komt en bij mij wil blijven totdat hij iets heeft gevonden. In mijn contract kan ik alleen terugvinden dat mijn kamer door maximaal 1 persoon mag worden bewoond, dat onderverhuur niet is toegestaan maar er staat niks over loggeren. Zijn er regels betreft het loggeren of zal deze vriend als inwonende worden gezien als hij langer dan een week verblijft?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Antwoorden (2)

Als iemand langer dan 4 weken bij je logeert, is er sprake van inwoning. Voor inwoning heb je toestemming nodig (die jij, gezien je bericht, niet hebt).
Dit is althans zo bij 'leystromen'. Het is voor de verhuurder natuurlijk lastig te controleren, helemaal omdat een logee niet wordt ingeschreven op jouw adres.

Ik verwacht dat langer dan een week geen probleem oplevert, maar zorg dan wel dat het er ook uit ziet als dat hij logeert. Zelf heb ik het 2 weken gedaan in een studentenhuis: ik moest 2 weken overbruggen tussen mijn ene woning en mijn andere. Daar heb ik op een matras op de grond geslapen met mijn kleren in een koffer: een matras op een extra bed en je kleding in vrijgemaakte ruimte in een kast, lijkt heel wat meer op inwonen dan wat ik eerder omschreef.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het probleem is, dat deze gast niet logeert. Hij heeft namelijk geen andere (officiele) verblijfplaats in Nederland, en moet zich dus op jouw adres inschrijven -wat tegelijk niet is toegestaan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de duidleijkheid: Hij is dus op die manier inwonend ipv logee en dat mag dus niet.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar, ik heb ook wel eens in Wenen gelogeerd bij vrienden, een week lang. Gewoon omdat ik hen weer eens wilde zien. Ik had toen in Oostenrijk ook geen officiële verblijfplaats en schreef me uiteraard ook niet bij hen in. Of iemand logeert of inwonend is, is niet duidelijk uit jouw bericht. En een week in het buitenland logeren is uiteraard niet illegaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WinnyS Maar je ging daarna weer naar huis en dat doet deze "logee" dus niet.
tinus1969
8 jaar geleden
@WinnyS, jij schreef je niet in als inwonende.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat snap ik, maar je kan toch woonruimte zoeken terwijl je ergens logeert? Omdat het gewoon eenvoudiger is om woonruimte te zoeken terwijl je in de desbetreffende plaats bent?
tinus1969
8 jaar geleden
@WinnyS
Maar als je al in die plaats bent, moet je je officieel inschrijven als inwoner. Daar kom je soms in de praktijk onderuit, maar in bepaalde gevallen is dat tegelijk ook nodig om je bv te kunnen inschrijven als woningzoekende, of voor je uitkering/studiebeurs.