kan ik de koolstofkorrels die in m'n clean-air apparaat zitten zelf wassen? of gaat dan de kracht eraf???

of gaat dan de kracht eraf? en zijn deze carbon-korrels hetzelfde als die je in een aquarium-filter doet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (2)

Normaal is dat de filters worden vervangen omdat ze een beperkte capaciteit hebben. Door ze te wassen hoeven alle opgevangen stoffen er niet uit te gaan en vernietig je de microstructuur die de stoffen uit de lucht haalt. Je kunt hier niet op bezuinigen, denk maar dat het kattenkorrels zijn, die gooi je ook weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door wassen gaat de kracht niet van de filterkorrels af maar er komt ook geen kracht bij. Koolstoffilters werken volgens het principe van adsorptie: stoffen hechten zich aan het oppervlak van andere stoffen. In dit geval in de poriën van de koolstofkorrels en die zijn zo klein dat je ze met geen mogelijkheid schoon kan krijgen. Eens verzadigd blijft dus verzadigd en vervangen is het enige wat je kan doen.