is lekstroom electriciteit die " verbruikt " is?

Als ik in een fitting een ledlamp draai en deze blijft branden als hij uitgeschakeld staat verbruikt deze ledlamp dan electriciteit die ik anders toch al kwijt was?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
8.1K
Reddie
8 jaar geleden
Als de lamp blijft branden terwijl hij uitgeschakeld is is er iets mis met je schakelaar.
Dat is geen lekstroom.
En als de lamp blijft branden blijft de meter gewoon doortikken.
paulus811
8 jaar geleden
Doe mij ook zo'n lamp!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb zoiets van als die lekstroom toch geld kost... dan kan ik er net zo goed een led-lamp indraaien die dan constant een beetje blijft gloeien heb ik er s nachts ook profijt van. Terwijl mij dat niks extra's kost.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De lamp erin maakt een stroomkring dus zorgt ervoor dat er energie verbruikt wordt die anders niet verbruikt zou worden. Als je verder alles uitzet kan je dit een je meter zien. (een koelkast kan prima een paar uur zonder stroom als ie dicht is) Deze situatie klopt niet en kan mogelijk gevaarlijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan brand in de schakelaar, maar er kan ook iets anders aan de hand zijn.

Antwoorden (2)

Licht is energie. Die energie moet érgens vandaan komen. De enige optie is dat de LED tóch nog ergens stroom vandaan krijgt, dus ja, je LED verbruikt nog energie.

Vaak zie je na het uitschakelen van een apparaat dat een LED nog enige tijd blijft branden (meestal een paar seconden) Dit is typisch de LED die de aan/uit status van een apparaat aangeeft (power-LED)

Dit komt door de manier hoe de voeding van het apparaat werkt. Ons lichtnet levert wisselspanning, maar de meeste elektronica heeft een constante (!) gelijkstroom nodig.
Gelijkrichten is met een stukje elektronica, een zogenaamde "gelijkrichtbrug" vrij eenvoudig, maar dat wordt dan een pulserende gelijkspanning. Niet eentje die mooi vlak van sterkte is.

Om de dalen in die spanning op te vangen worden er condensatoren als een soort buffertjes gebruikt. Die condensatoren laden snel op wanneer er teveel spanning is en vullen met die voorraad de tekorten weer aan. Wanneer dat goed op elkaar afgestemd is, is het resultaat een mooie gelijkspanning.

Maar nu wordt het apparaat uitgezet. De kans is groot dat die 'buffertjes' nog niet leeg zijn. Om nu et voorkomen dat die spanning niet weg kan ontladen de condensatoren zich geleidelijk via het power-LED, die dan nog even brand.

Het is dan dus gewoon stroom die al door het apparaat, of meer specifiek de condensatoren, uit het net zijn opgenomen, opgeslagen en even later alsnog verbruikt worden door het LED.

Toegevoegd na 1 minuut:
PS. Bovenstaande is een MOGELIJKE verklaring. Een andere verklaring is dat je schakelaar kapot is of dat er b.v. ergens kortsluiting in het spel is.

Toegevoegd na 21 minuten:
Oh... ik zie nu dat ik "LED-lamp' verkeerd geïnterpreteerd heb. Ik dacht zo'n klein lampje in de radio, of zo. :-(

Wanneer het om een 'gewone' lamp gaat, dan gaat dat verhaal niet op. Dan heb je inderdaad last van lekstroom en blijft je energiemeter dus ook doorlopen.

Een mogelijke oorzaak daarvan kan zijn dat je een verlichte schakelaar gebruikt. Het lampje van die schakelaar voert zijn stroom namelijk ook af via de 'peer'.

De stroom is echter zo zwak dat een ouderwetse gloeilamp er niet merkbaar van oplicht. Bij een LED-lamp kan dat wél !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is geen schakelaar met led je erin het probleem lekstroom is bij meerdere lampen. Maar ik vraag mij af of ik hier geld aan kwijtraak en of ik als ik er een ledlamp indraai die een beetje gaat gloeien op deze lekstroom meer geld kwijt ben of juist meer.
Dit conflict los je op door een dim stabilisator te plaatsen. LED zal dan niet meer nabranden, stabilisator zelf verbruikt Geen energie, uiteraard de toevoer naar de stabilisator wel!
8 maanden geleden