Kan er legionella in het water zitten als je alleen de koude kraan gebruikt, maar nooit de warme?

In de badkamer heb ik een wasbak met een kraan. Ik gebruik hier alleen de koude kraan. De warme kraan hooguit 1x per jaar. Kan er dan legionella in het warme water zitten als ik dat dan weer ga gebruiken? Er lopen namelijk wel twee leidingen naar de kraan toe waardoor ik ga denken dat dat water dan altijd stil staat in de leiding.

Toegevoegd na 2 minuten:
Voor de zekerheid laat ik hem wel altijd eerst even stromen voordat ik hem ga gebruiken. Ik maak mij meer zorgen dat mijn bezoek het warme water gaat gebruiken ik wil niet dat ze ziek worden.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hangt af van de warmtebron.
Lees evt: http://www.legionella.nl/13/consumenten-informatie.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Legionella is een probleem bij verdamping en sproeiers waarbij er damp en hele kleine druppels in de lucht komen die je in kan ademen en zo de legionella in de longen kan komen. Bij een gewone kraan gebeurt dat niet.
Legionella in kraanwater wat je drinkt of je handen of je gezicht mee wast is geen probleem.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In alle stilstaand water van warmer dan een graad of twintig en kouder dan een graad of zestig kan zich legionella ontwikkelen.
Niet versproeid (douche) of verdampend kan het ook dan geen kwaad.
In jouw geval: spoel de warme kraan even flink door en er is niets meer aan de hand.

Het beste antwoord

Ja het kan . Maar de kans is klein helaas wel aanwezig . Laat om de twee weken je kraan even lopen . Ziek worden kan niet van het drinken maar van het opsnuiven dus de nevel die in je longen komt die KAN de legionella besmetting veroorzaken .