Kun je Koper kleurig haar licht bruin verven?

Hoi! Mijn haar is donker bruin, en na dat ik het lichtblond verfde werd het donkerblond/oranje/koperkleurig. Ik wil over een tijdje iets nieuws! Ik wil er lichtbruin overheenverven en een paar blonde plukken. Mijn vraag is: Kan ik over mijn koperkleurige haar lichtbruin verven? Kijk in de bijlage naar hoe ik mijn haar wil.

Toegevoegd na 1 minuut:
Word het haar dus niet heel lelijk als ik er lichtbruin overheen verf?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
9.1K

Het beste antwoord

Als je natuurlijke haarkleur donkerbruin is (bijna zwart), dan kun je lichtbruin bijna zeker goed hebben, het is wel zo dat donker haar meestal veel roodpigmenten bevatten, wat je hebt ontdekt na het ontkleuren.
Er zijn 3 mogelijkheden om je haar een tintje donkerder te maken, (donkerblond is 1 tint lichter dan lichtbruin).
1 Je ontkleurd je haar totdat al het roodpigment eruit is, rood is de laatste kleur die verdwijnt, dus je moet dan doorgaan tot je haar wit is.
Vervolgens zal je moeten voorpigmenteren om de kleur goed te laten pakken.
Pas dan kun je de gewenste kleur erop zetten.
Daarna zal je de lichtere plukken moeten maken door deze weer te ontkleuren.
Deze manier beschadigd je haar enorm en het zal er daarom niet mooier van worden.
2 Je kiest voor licht asbruin, de astint camoufleert het rood in je haar en dit kan daarom in 1 keer je haar kleuren.
Je kunt daarna de plukken ontkleuren die je lichter wil.
De lichte plukken geven hierbij de meeste schade aan je haar, zullen splijten en gaan pluizen op den duur.
3 Maar er is nog een manier om dit voor het oog te bereiken. Je kleurt alleen de meeste plukken lichtbruin en laat de plukken die je blond wil blond, zijn deze te rood/oranje naar je zin, dan zet je daar je daar later een licht asblond overheen. Deze methode richt het minste schade aan, zeker bij goede verzorging van het haar.
Plukken (ont)kleur je door een pluk op te pakken en deze met het gemengde goedje in te smeren met een haarverfkwast totdat ze geheel gedekt zijn, leg deze plukken over je haar, ook al is de laag eronder niet gekleurd of ontkleurd. De kapper legt hier veelal aluminiumfolie tussen, maar voor thuiskleuringen is dit niet geschikt. Hou je aan de inwerktijd op de verpakking en vergeet de nabehandeling niet. Doe vooraf de allergietest zoals omschreven in de gebruiksaanwijzing.
Als je weinig tot geen kennis hebt van haarkleuren, dan adviseer ik je dit door de kapper te laten doen.

Toegevoegd na 8 minuten:
De opmerking over het folie, geldt alleen als in de gebruiksaanwijzing van het product niet anders is vermeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het lange antwoord en de tijd die je er voor nam! Het is dus niet mogelijk dat ik over mijn donkerblond/oranje/kopere haar lichtbruin verf? En dan een tijd daarna er blonde plukken in doe?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat is ook mogelijk, maar omdat roodpigment dominant is aan lichtbruin, blijf je dan een rode/oranje gloed zien, in gewoon licht bruin zit vaak ook wat rood, wat samen met het rood in je haar het rood juist versterkt. Als je dan later de blonde plukken blondeert, dan worden deze weer oranje. Om deze reden kun je beter kiezen voor een astint, of het haar geheel ontkleuren en dan opnieuw kleuren (wat weer meer schade aan je haar oplevert). Asbruin (licht, of donker) is gewoon bruin waarin het rood ontbreekt. Heeft dus niets met grijs (de kleur van as) te maken.