Kan ik in de winter mijn grond mulchen met de bladeren van mijn komkommerplant?

Aangezien je met bladeren kunt 'mulchen' vroeg ik me af of dit ook kan met de bladeren van mijn komkommerplant. Lokt dit geen negatieve ziekten of schimmels uit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Je haalt hier twee dingen door elkaar. Mulchen doe je in de zomer, met zo klein mogelijk versnipperd blad, of compost, of heel fijn gemaakt gemaaid gras. Hierdoor blijft de grond langer vochtig en ontstaat een goed klimaat voor beestjes die goed zijn voor je grond. komkommerblad is hier veel te groot voor.
In de winter dek je de kale grond af tegen de vrieskou, als het niet gesneeuwd heeft. Diverse planten kunnen dan beter overleven. Daarvoor zijn grote bladeren wel geschikt, er blijft lucht tussen zitten en dat isoleert goed. Wel op tijd weghalen als de planten weer boven de grond uitkomen. Ook moet je de bedekking aanbrengen vóórdat het gaat vriezen, zoals gezegd isoleert het goed, en breng je het aan op bevroren grond, blijft die dus juist langer bevroren