Is een verhuurder verplicht om warmte voorziening te geven ?

Ik wil graag verhuizen naar een woning. Deze heeft echter geen gaskachel of geiser. Ik moet hier volgens de verhuurder zelf zorg voor dragen. Ook de schoorsteen laten vegen is dan voor mijn eigen rekening. Kan dat zomaar? Het hoort toch in de huur te zitten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
3K
ronron1212
8 jaar geleden
Kachel hoeft niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een huis moet op te warmen zijn, anders is het geen woning.
Maar de schoorsteen zelf laten vegen klinkt mij niet heel gek in de oren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als de aansluitpunten er wel zijn, dat mag het:
http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/overig/vraag/18305/huurwoning-verwarming-opgeleverd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb ik ook een keer gehad, in 1990. Vorige bewoner had geiser en kachel meegenomen want was zijn eigendom. Ik moest zelf nieuwe kopen of huren. Later nog eens meegemaakt met kachels, schijnt gebruikelijk te zijn. Maar er staan genoeg gaskachels op marktplaats

Antwoorden (2)

Een gaskachel of geiser hoort enkel in de huur te zitten als dat zo in het huurcontract vermeld staat.

Het onderhouden van de schoorsteen is in België de verantwoordelijkheid van de huurder. Tenminste, zo heb ik het altijd geweten, zo heb ik altijd gehuurd als het om privé woningen gaat.
Wanneer je in een appartementsblok gaat wonen dan gelden er vaak andere regels omdat je daar gemeenschappelijke verwarmingsketels hebt.
Maar evengoed worden dit soort kosten toch heel vaak in het basisbedrag voor huishuur mee verrekend.

Er zijn verhuurders die een all-in contract en een all-in huurprijs hanteren doch in wezen betaal jij die kosten dan nog zelf want je betaalt dan gewoon meer huishuur.

Bepaal voor jezelf hoe hoog de koste voor jou mogen oplopen en beslis dan pas of je dit huis wil huren of dat je misschien beter uitkijkt naar iets wat beter bij jou past.

Ik voeg hier 2 links toe ivm de huurwet.
De ene is voor Nederland, de andere voor Vlaanderen.

Veel Succes ermee!

xxx xxx xxx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
In nederland is dat niet het geval weet ook niet waar je dat leest.
Nee, een verhuurder van een woning is niet verplicht om de warmwater- en verwarmingsvoorziening in een te verhuren woning aan te bieden.
Doet hij dit wel dan wordt dat in de huurprijs meegenomen waarvoor de huurder dan maandelijks een vergoeding betaald.

Vaak ligt dat echter aan de aard van de woning en diens ouderdom. Hoe ouder de woning (van voor 1950 en eerder), hoe vaker het voorkomt dat een huurder zelf voor deze voorzieningen moet zorgdragen. Ook het onderhoud aan rookgas afvoerkanalen komt voor rekening van de huurder, en dat is nu ook nog zo.

Vroeger was dat dan ook heel normaal. Een huurder kocht zelf een kolenkachel of (later) een gashaard voor eigen rekening en nam deze bij verhuizing gewoon mee of bood deze als overname aan aan de nieuwe huurder.

Er bestond dan ook in de 50 en 60-er jaren een levendige handel in tweede- of derde hands kachels, haarden en geisers, maar ook in nieuwe toestellen.

Vanaf ca. 1955 werden nieuw gebouwde woningbouwwoningen allengs wel voorzien van door de woningbouwcorporatie gefinancierde verwarmingsapparaten en geisers.
Later werden dat vooral aardgas CV ketels en elektrische boilers.
Ook het onderhoud werd dan door de verhuurder uitgevoerd.
De reden hiervoor was vooral het terugdringen van de vele brandgevallen die met de eigen kachels en haarden vaak voorkwamen.

Maar desondanks is de verhuurder niet te dwingen als hij een woning aanbiedt waarin geen voorzieningen zijn getroffen. De verhuurder moet het wel voor zijn rekening mogelijk maken dat eigen gekochte toestellen aangesloten kunnen worden. Dus een deugdelijke gasleidingen naar de toestellen en goedgekeurde rookgasafvoeren.