Hoeveel scheelt het om een nieuwbouwhuis casco op te laten leveren?

We zijn geïnteresseerd in een nieuwbouwwoning in een project. Het huis kost sleutelklaar 300.000. Nu willen we graag het huis casco laten opleveren (wind- en waterdicht). Hierbij moet binnen dus alles nog gedaan worden. Hoeveel zou het bij de aannemer schelen op de sleutelklaar prijs als wij het casco laten opleveren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt casco en casco.
Bijvoorbeeld wel of geen leidingwerk. Ook hangt het af van het afwerkingsniveau van wat er in de 300.000 zit. Hangt ook af van of de aannemer e.d. zin heeft om het casco op te leveren. Aan de afbouw verdienen ze ook. Ff bellen met de makelaar / aannemer / ontwikkelaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geen leidingwerk, geen egale vloer, niks. Alleen de meterkaat zit erin. Dus puur alleen de muren aan de buitenkant. Makelaar wil er niks over zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet echt niet meer dan de makelaar..
De makelaar kan het wel voor jullie uitzoeken. Als alles makkelijk verkocht wordt, zal het ook moeilijker voor jullie worden dit voor elkaar te krijgen met veel korting.
Dan heb je vooral met de projectontwikkelaar te maken, niet met de aannemer. De aannemer wil zoveel mogelijk werk doen, de projectontwikkelaar wil verkopen. Als je echt intresse hebt dan zou ik het zo hoog mogelijk opzoeken.

Antwoorden (1)

Vrijwel niets. Wij hebben onlangs een huis gekocht. Voor het niet opleveren van de keuken en badkamer ging er €4500 van de prijs af.
Een nieuwe keuken en badkamer kosten, afhankelijk van je wensen, al heel gauw €15000.
Daarnaast betaal je in nieuwbouw ook nog eens 21% btw in tegenstelling tot de 6% die er op bestaande bouw geld (misschien is dat per 1 juli veranderd en is het nu bij beiden 21%, weet ik niet zeker).

Desalniettemin, het schilt een paar duizend euro in jouw voordeel om het huis casco op te laten leveren, maar dat voordeel geef je direct weer uit aan de keukenleverancier.

Meestal zit er bij een nieuwbouwproject trouwens een vaste leverancier die meer korting geeft/kan geven dan een andere leverancier (omdat hij gewoon weet veel keukens/badkamers te kunnen gaan leveren). Dat is vaak voordeliger dan helemaal casco.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ons huis kostte trouwens geen €300.000 maar zo'n €180.000. Ik neem aan dat een dubbel zo hoge huurprijs niet betekent dat je dubbel zoveel geld bespaart met casco opleveren.
Ik denk dat je ergens tussen de €5000 en €8000 bespaart met het casco opleveren (niet meegerekend dat je dan alles zelf nog moet aanschaffen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Casco behelst veel minder dan alleen badkamer en keuken.
Ivana
8 jaar geleden
Zie deze site: http://www.huisbouwen.nl/faq/wat-is-casco/69
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij nieuwbouw worden muren en vloeren bij mijn weten eigenlijk altijd kaal opgeleverd. Vandaar dat ik dat niet mee heb genomen in mijn antwoord, het maakt namelijk geen verschil in koopprijs.