Naast mijn kamer is een brandgang, kan mijn huisbaas mij het huis uit zetten als ik het niet netjes houdt?

Mijn huisbaas verhuurt aan 7 mensen een woonhuis. Naast mijn kamer is een brandgang. Mijn huisbaas eist dat deze gang ten alle tijden leeg is. Ik laat er geregeld spulletjes liggen. Pizza dozen, een tuin slang, asbakjes etc. Mijn huisbaas dreigde vanmiddag mij het huis uit te zetten omdat ik niet mij houdt aan de afspraken. Echter heb ik een huurcontract getekend, waar geen voorwaarden in zijn opgesteld. Mag een huisbaas mij het huis uitzetten omdat ik zorg voor overlast in zijn ogen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
1.5K
ronron1212
8 jaar geleden
Een brandgang moet schoon en zonder obstakels zijn dus ja dat kan je brengt de veiligheid in gevaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iemand uitzetten is geen eenvoudige procedure, maar een brandgang blokkeren kan wel degelijk problemen opleveren, vooral als hij onverhoopt een keer gebruikt moet worden en mensen struikelen over jouw troep. Bovendien is het niet meer dan normaal dat je je aan normale huisregels houdt, of dat nu met zoveel woorden in je contract staat of niet. Een onderdeel van huurcontracten IS vaak dat je je houdt aan normale huisregels, zoals het schoonhouden van algemene ruimten. Je uitzetten zal niet heel makkelijk zijn, maar hij kan je bijvoorbeeld wel rekeningen gaan sturen voor het schoonhouden van de algemene ruimten door derden, aangezien jij voor die plicht in gebreke blijft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jij zorgt niet alleen voor overlast maar zorgt ook voor een onveilige situatie.
In een panieksituatie als er brand uitbreekt wil je niet uitglijden over een pizzadoos of blijven haken achter een brandslang.
Ik ben geen jurist, maar ik zou dat als je daarvoor al meerdere keren gewaarschuwd bent een terechte reden vinden voor het beëindigen van het huurcontract.
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat is gevaarlijk, snap je zelf hopelijk ook wel
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij ons thuis is dat al een normale huisregel (daar is niets schriftelijk of mondeling over vastgelegd), ruim je troep achter je op, zorg dat alle ruimtes veilig voor iedereen te betreden zijn, dat is een normale omgangsvorm.
Ivana
8 jaar geleden
Dit zijn brandveiligheidsvoorschriften waar iedereen zich aan moet houden. De brandweer kan dit komen controleren en de huisbaas wordt aangesproken op onregelmatigheden. Dus heeft hij alle recht om met huisuitzetting te dreigen als jij de NORMALE veiligheidsregels aan je laars lapt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je hebt een kamer gehuurd en geen brandgang daarbij. Verzamel je troep dus in je eigen kamer en houd de brandgang leeg voor iedereens veiligheid.

Het beste antwoord

Een brandgang is een nooduitgang . In geval van brand is dat een vluchtroute.
Wanneer er meerdere mensen een kamer huren, dan is de verhuurder volgens de wet verplicht om een vrije doorgang te behouden.
De verhuurder kan een fikse boete krijgen wanneer de brandgang niet ten alle tijde vrij is.

De verhuurder hoeft dit niet in je huurcontract te vermelden. Het staat in de wet, het staat los van huurregels. De verhuurder staat ook in zijn recht wanneer hij je eruit gooit omdat je de veiligheid in gevaar brengt. De rechter zal dit beamen.

Je doet er verstandig aan om de brandgang niet als een persoonlijke opslagruimte te beschouwen.

Toegevoegd na 1 uur:
Om nog even duidelijk antwoord te geven op de vraag:
Ja, de huisbaas mag je het huis uitzetten.
Het is niet vanwege de overlast die je veroorzaakt, maar omdat je huisbaas verantwoordelijk is voor het vrijhouden van de brandgang.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De verhuurder kan de brandweer bellen. Als de brandweer komt kijken en zij zien brandbare spullen of belemmerende voorwerpen in een brandgang, dan zullen zij de woning als ernstig brand-onveilig moeten classificeren. Op dat moment mag je niet meer in de woning blijven slapen. Het is bijzonder onbehoorlijk om niet aanwijzingen ten aanzien van de brandveiligheid van de verhuurder op te volgen. Je dient je als goed huurder te gedragen. Hier over in discussie te gaan is echt niet gepast.
een jaar geleden