Welk beestje is dit?

Het is 3 mm lang, zilverkleurig, kan vliegen, zit op appelboom, ook op tuinmuur enzv.
Volgens mijn vrouw is het een kevertje, ze mept ze massaal dood.
Of is het onschadelijk ? Want dan moet ze stoppen ;)

Picture for question
Z512099
8 jaar geleden
in: Wonen
1.9K

Het beste antwoord

Een nieuw antwoord, want nu heb ik gevonden welke het werkelijk is! Een Phyllocnistis insignis. In het Engels heet die Florida Leafminer moth. Kennelijk is hij uit Noord-Amerika naar Europa overgekomen.

Een microvlinder uit de familie van de mineermotten. Zo heten ze omdat de larven een soort mijngangen vreten in bladeren. Dat kan bij verschillende soorten planten, bijvoorbeeld druiven, magnolia, of klein hoefblad.
Het volwassen dier voedt zich met kruidachtige composieten.
Amadea
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
Lastige determinatie, het is 'm helemaal op de kleine foto ( 1 ste bron ) : blauw-metaalkleurig en veel tekening op staart.
Ik denk dan aan Phyllocnistis vitifoliella, deze heeft echter weinig tekening op het " staarteinde "...en is veel te wit.
De insignis heeft dan weer teveel bruin.
Deze microvlinder is in ieder geval schadelijk.
Amadea
8 jaar geleden
Kijk hier eens: http://sciencythoughts.blogspot.nl/2013/05/a-new-species-of-leaf-mining-moth-from.html -> een nieuwe soort dus.
Z512099
8 jaar geleden
Het is inderdaad de Phyllocnistis tethys, er zouden nog honderden nieuwe soorten te ontdekken zijn, vooral in de tropen...
Z512099
8 jaar geleden
Veel dank voor al het opzoekingswerk.