valt huis oppassen onder illegaal verhuren?

Mijn buren hebben een hond en wanneer mijn buren op vakantie zijn (gaan heel vaak weg of voor langere periode 3 maanden) laten zij vreemden op hun huis en hond passen. Het probleem is dat de "oppassers" overlast veroorzaken. Dit jaar is het al 4 keer overkomen. En elke keer verschillende mensen. Al die overige jaren ook meerdere keren. Zij wonen in een sociale huurwoning en ik heb het idee dat ze het laten onderhuren zonder de woningbouw in te lichten. Valt oppassen ook onder huisbewaring en hoevaak mag je je huis laten oppassen door vreemden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wonen
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ze er geen geld voor vragen is het i.i.g. niet illegaal (onder)verhuren...
tinus1969
8 jaar geleden
Gewoon melden bij woningcorporatie en die t laten uitzoeken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook als de huur en dergelijke doorbetaald wordt door de oppassers, valt het niet onder verhuren, dit omdat de oppassers, anders dan huurders geen huurbescherming hebben.
Wel is het verstandig dit te melden bij de verhuurder. De verhuurder is immers eigenaar van de woning.
Overlast mogen ze niet veroorzaken, net zoals de bewoners dit niet mogen.
Ga eerst met de mensen in gesprek, voordat je andere instanties inschakelt, mogelijk valt het op een normale manier op te lossen, waardoor je de burenband niet onnodig beschadigd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien doen ze aan woningruil of "verhuren" ze via Airbnb (dat laatste kun je zelf checken) . Beide zal woningcorporatie niet kunnen waarderen. En overlast is dan de bekende druppel.... Dus bespreek het met buren en als dat niet mogelijk is, meldt overlast bij woningcorp., bij voorkeur als het zich voordoet.
Erna55
8 jaar geleden
Waarom wil je je buren " aangeven " ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik snap niet echt waarom jij je buren wil aangeven je krijgt er alleen maar haat mee je word er toch zelf niet beter van of wel?

Antwoorden (1)

Nee, oppassen valt niet onder de noemer onderverhuren. Maar als je hinder ondervindt van (tijdelijke) bewoners, dan kan je de wel als klacht doorgeven aan de verhuurder. Bij geluidsoverlast (burengerucht) kan je een klacht indienen bij de politie. Het is dan aan betrokken instanties om gepaste maatregelen te nemen.
jc54
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oppassen is ok, maar ergens is er een grens wanneer het geen oppassen meer is.
Hond of niet, bij 365 dagen per jaar is geen oppassen meer, 7 dagen is wel oppassen. Ergens hier tussenin ligt de grens.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zal al ook interesant zijn of er betaald moet worden (en niet betaald krijgen) om op het huis te passen. :)
Antoni
8 jaar geleden
@jc54, de eerste stap is natuurlijk overleggen met de overlastgevers! Mogelijk zijn zij zich van geen kwaad bewust en kunnen ze hun gedrag heel eenvoudig aanpassen. Pas daarna is een eventuele tweede stap contact opnemen met de verhuurder!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni: alleen wie zijn dat:
De verhuurder: die het huis verhuurt aan mensen die andere laten oppassen?
De huurder die andere laat oppassen?
De steeds wisselende oppassers? En als de vraagsteller huurder is, dan is er ook nog de verhuurder van de vraagsteller, want die is verantwoordelijk voor haar woongenot.
Antoni
8 jaar geleden
Volgens de toelichting bij de vraag veroorzaken de oppassers de overlast. Er staat daar: "Het probleem is dat de "oppassers" overlast veroorzaken."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, maar dat zijn steeds wisselende mensen, dan blijf je bezig...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni, mijn buren weten dat ik last van heb. Heb toen al aangegeven. Bij de eerste huisbewaring hebben zij wel netjes doorgegeven aan de woningbouw. De overige niet, blijkbaar dachten ze dat het wel kon zonder te melden via de woningbouw
Antoni
8 jaar geleden
@margrietjebloem, toch raad ik je aan als eerste stap naar de overlastgevers te gaan en aan hen te laten weten dat je overlast hebt en hoe die is op te lossen. De nieuwste oppassers zijn nu namelijk degenen die overlast geven en die (waarschijnlijk eenvoudig) kunnen zorgen voor een oplossing.
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je overlast hebt van geluid, dan bespreek je dat met degene. In dit geval met de oppassers.
Als dat niet helpt dat bespreek je het met de buren zelf.
Wanneer je de situatie aan wilt grijpen door de buren " aan te geven", is dat geen oplossing.