Moet een centrale verwarming geaard zijn?

Ik heb pas een nieuwe cv laten aanleggen maar kan nergens een aardedraad vinden. Is dit wettelijk verplicht of niet een aarde aansluiting op je radiator of leidingen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
3K

Het beste antwoord

Dat is alleen verplicht in "natte ruimten", dus een badkamer of een doucheruimte. Daar moet je dan ook de aardraad zien zitten, aangesloten op de radiator zelf met een klem.
escape
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
In bepaling 701.415.2 wordt de vereiste aanvullende beschermende vereffening aangegeven. Deze potentiaalvereffening moet alle vreemde geleidende delen verbinden met de beschermingsleidingen van alle toestellen in deze zones.
Alle vereffeningsleidingen en beschermingsleidingen worden verbonden met een binnen de badkamer aangebracht centraal aardpunt. Dit aardpunt moet een voldoend aantal aansluitklemmen hebben voor het opnemen van draden met een doorsnede tot en met 4 mm2.
Per aansluitklem mag maar één draad worden aangesloten. Dit centraal aardpunt wordt meestal achter de spiegel of onder de wastafel aangebracht in een inbouwdoos. Vreemde geleidende delen zijn die delen die oorzaak kunnen zijn van spanningsversleping. Voorbeelden van vreemde geleidende delen zijn: metalen cv-leidingen en verwarmingsradiatoren;
metalen gas- en waterleidingen;
metalen wanden;
metalen frames van voorzet- en badkamerwanden;
metalen douchebakken en badkuipen ook al hebben ze kunststof sifons en afvoerleidingen. http://nen1010.cobouw.nl/cases/woonhuisinstallaties/installaties-bad-en-doucheruimten