Waarom zit een radiator vaak onder een raam?

Ik ben een kamer aan het verbouwen tot babykamer. Er zit een radiator op 4 meter afstand van het raam. Kan ik die beter verplaatsen naar een plek onder het raam? Lijkt me niet logisch want dan ontsnapt de warme lucht direct via het koude glas. Ondanks dat het dubbel glas is.

(in heel veel huizen zit de verwarmingsbron heel dicht in de buurt van een groot glasoppervlak. Da's toch niet handig?)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
4.2K

Het beste antwoord

Ramen en deuren zijn in een ruimte de vlakken waar de meeste warmte verloren gaat. Radiatoren brengen op twee manieren warmte in de ruimte. Naast stralingswarmte leveren ze ook convectiewarmte: opstijgende warme lucht. Als de convectiewarmte opstijgt voor een raam, dan wordt warmteverlies aan dit koude oppervlak voorkomen. Het is dus logisch om een radiator onder een raam te plaatsen. Hierdoor wordt een zo hoog mogelijk comfortniveau verkregen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Uitvoeriger gezegd:
Dat radiatoren vaak onder het raam staan is historisch gegroeid. Toen de centrale verwarming met radiatoren werd geïntroduceerd, bestond er alleen nog maar enkele beglazing. Dit was daardoor altijd de ‘zwakste plek’ in de isolatie van de woning: de kou drong vooral via het glas binnen. Om dit tegen te gaan, werden radiatoren onder het raam gezet. Deze fungeerden dus als een soort warmteschild. Dat er daardoor ook veel warmte verloren ging, was toen nog niet zo’n issue.
Overigens zijn er meer redenen om radiatoren onder een raam te zetten. Om optimaal te functioneren heeft een radiator aanvoer van koude lucht nodig. Dankzij de plaatsing bij het raam kan koude lucht makkelijk naar de onderkant van de radiator stromen (naar beneden geduwd door warme lucht, dat immers lichter is dan koude lucht en dus opstijgt). Zo kan de radiator zijn warmte voortdurend afgeven aan de langsstromende koudere lucht.
Hangt u de radiator op een andere plek in de ruimte, dan ontstaat er tocht. Rondom het raam (de koudebron) ontstaat een koude temperatuurzone. Die koude lucht wordt als het ware naar de warme zone rondom de verderop geplaatste radiator gezogen. Dit kan resulteren in vervelende, onbehaaglijke luchtstromingen.
Tegenwoordig is het plaatsen van radiatoren onder het raam niet meer noodzakelijk. De isolatiewaarde van beglazing is enorm gestegen, waardoor weinig energieverlies meer optreed. Woont u in een verouderd huis, dan is een radiator onder het raam wel zinvol. Heeft u een raampartij tot aan de grond, overweeg dan een convectorput. Er zijn ook speciale lage radiatoren verkrijgbaar, die voor een raam kunnen worden gezet zonder het zicht te belemmeren.
SimonV
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat als je een radiator bijvoorbeeld tegen een muur plaatst je niets meer tegen die muur kan zetten. En je gaat een (hoge) kast ook niet voor een raam zetten. Door de radiator onder een raam te plaatsen hou je dus meer muur ruimte over om zaken neer te zetten.