De druk in mijn cv installatie loopt per week met 0.1 terug. Geen lekkage gevonden. De installatie is 2 maanden oud. Wat kan de oorzaak zijn?

Gaat om de installatie in een nieuwbouw huis. Ketel is al gecontroleerd net als de leidingen. Koppelingen zijn nogmaals aangedraaid. Het drukverlies is vrij constant. 0.1 per week. Er verzameld zich steeds weer lucht in de hoogstgeplaatste radiator. Deze is zeker al zo'n 10 maal ontlucht. Net als de rest van het systeem. Monteurs hebben verder niks kunnen vinden.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
5.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zijn alle leidingen te zien?
Het kan heel lang duren voordat water dat in een muur of vloer lekt zichtbaar wordt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Expansievat lek? (is niet aan de buitenkant te zien)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Expansievat: onwaarschijnlijk als ie nieuw is, maar voor de zekerheid:
ff kloppen en je hoort of ie helemaal vol zit. (dat zou de monteur ook al gedaan moeten hebben) Een standaard vat klink aan de ene kant hol, aan de andere kant vol.
In ieder geval hoort ie aan 1 kant hol te klinken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reacties. Leidingen liggen in de vloer. Zijn dus niet zichtbaar en daar is ook nog niet naar gekeken. Monteur gaf dat in geval van lekkage het nu wel zichtbaar zou zijn. Expansievat is inderdaad ook al naar gekeken door monteur. Ziet er allemaal goed uit...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een voor een de leidingen die in de vloer liggen op druk brengen en kijken of ze goed zijn.
Hiermee:
http://www.installatiestore.com/ks-tools-installateursgereedschap-powertools/druk-testpomp-om-waterleiding-cven-gasinstallaties-door-te-testen.html Natuurlijk kan je eerst het hele systeem (zonder het expansievat)
controleren.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk, na uitsluiting van het leidingwerk en radiatoren en expansievat zit het lek in de warmtewisselaar van de CV ketel zelf. Dat kan ook een niet goed gezette koppeling zijn. Door de directe verdamping van het verhitte water aldaar zal daar geen waterlekkage waarneembaar zijn maar zal dat wel tot drukverlies in het systeem leiden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het een nieuwe installatie betreft, zit er ook vers water is. Water dat zeer zuurstofrijk is. Wanneer het water wordt verwarmd komt de zuurstof vrij en moeten de hoogst gelegen punten ontlucht worden. Tijdens het ontluchten zakt de druk en moet er weer water bij. Dat proces moet enige tijd worden herhaalt. Na verloop van tijd is het water 'dood' dat wil zeggen dat er geen of nog heel weinig zuurstof in zit. Pas dan is het systeem stabiel. Hoe lang dat duurt hangt af van de grootte van het systeem.
Ik zou zeggen, hou het nog even vol. Als over een paar maanden nog dezelfde problemen geeft moet je de installateur (dwingend) vragen het systeem af te persen. Dan weet je gauw genoeg of er een (verborgen) lekkage zit. Het kan nl ook een lekkage in de warmtewisselaar zijn, die zo klein is dat het water gelijk verdampt. Maar dat risico schat ik laag in, daar ketels altijd vanuit de fabriek goed worden gecontroleerd alvorens ze worden geleverd.