Uitschrijven gemeente maar woning niet verkocht welke lasten vervallen / blijven ?

We gaan samenwonen in een andere gemeente, ik schrijf me uit bij mijn oude gemeente, maar mijn woning is daar nog niet verkocht. Welke kosten vervallen en welke kosten blijven ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
3.8K
ronron1212
9 jaar geleden
Alle kosten blijven de woning is van jou.
Antoni
9 jaar geleden
Zo stellig kan deze vraag niet beantwoord worden, lijkt mij, ronron1212! Misschien vervallen zaken als de afvalstoffenheffing (er wordt immers geen afval meer aangeboden), heffingen voor reiniging van het riool (er wordt geen afvalwater meer geproduceerd), enzovoort. Het huishouden van de vraagsteller bevindt zich niet meer in de gemeente, dus misschien vervallen gemeentelijke (en andere) heffingen.
ronron1212
9 jaar geleden
Probeer dat maar eens bij de gemeente.
Antoni
9 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat die (gemeentelijke) heffingen zijn gebaseerd op de geregistreerde gegevens in de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens (of de Basisregistratie Personen). Als je daar niet meer in staat in de gemeente waar je huis staat, lijkt het mij niet vreemd om dan ook geen facturen meer te ontvangen voor gemeentelijke voorzieningen in die gemeente. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ben nu erg benieuwd naar het juiste antwoord.
ronron1212
9 jaar geleden
Het huis staat geregistreerd op je naam dus is het jou huis. Kadaster. Je kunt wel uitschrijven maar je huis blijft.
Antoni
9 jaar geleden
Sommige heffingen worden gebaseerd op het aanwezig zijn van een huishouden (één of meer personen, dus), niet op het aanwezig zijn van een huis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om precies te zijn:
Men kan zich niet laten uitschrijven bij de gemeente die men verlaat. Men laat zich op het nieuwe woonadres inschrijven bij de gemeente waar je gaat wonen. De gemeente die men verlaat, zorgt dan zelf voor de uitschrijving.

Antwoorden (1)

De onroerendezaakbelasting blijft zo lang je het huis niet verkocht hebt. Bepalend is de situatie per 01-01 van een jaar. Verkoop je in de loop van dit jaar het huis, dan verandert er niets aan de aanslag. De toerekening van een deel van de aanslag aan de nieuwe bewoner wordt opgenomen in de 'papieren' van de notaris.

Rioolrecht van de 'oude woning' krijg je achteraf terug voor de maanden nadat je verhuisd bent naar een andere gemeente. Voor de afvalstoffenheffing geldt hetzelfde.

Bovenstaande zijn belastingen/heffingen van de gemeente. De waterschapsbelastingen (verontreinigingsheffing/zuiveringsheffing) voor de 'oude' woning vervallen na de verhuizing alleen als de 'nieuwe' woning buiten het werkgebied van het desbetreffende waterschap staat.