Hoe werkt een modulatiethermostaat van de CV en wat is het voordeel daarvan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een modulerende thermometer werk alleen op een modulerende CV

Antwoorden (1)

Een modulatie/modulerende thermostaat hoort bij een modulerende ketel. Het moduleren betekent dat de ketel zijn vlam op verschillende hoogtes kan laten branden.

Het simpele (niet modulerende systeem) zorgt er slechts voor dat de ketel aan gaat als de temperatuur bij de sensor in de kamer lager is dan de gevraagde temperatuur. De ketel floept dan op vol vermogen aan en gaat uit zodra de gewenste temperatuur bereikt is. Dit is niet energiezuinig en niet comfortabel.

Een modulerende ketel kan wanneer de gewenste temperatuur bereikt gaat worden al eerder op een lager niveau gaan branden en zo gelijkmatiger verwarmen. Ook als er slechts een beetje bijverwarmd moet worden gaat de ketel niet vol aan. Als er (bijvoorbeeld in de ochtend) een groot temperatuurverschil overbrugd moet worden zal de ketel wel vol aanslaan.