Hoe kom ik van het tikken van mijn slaapkamerdeur af?

Mijn slaapkamerdeur geeft bij het openen een nare harde tik, soms zelfs een knal. Dat is vooral hinderlijk voor degene die nog ligt te slapen als de ander er 's nachts even uit moet.
Het is een deur in een stalen kozijn (deurpost). Het heeft ooit wel eens geholpen als ik overdag hard tegen de deurpost sloeg, maar nu ook niet meer. Scharnieren smeren heeft ook geen effect gehad.
Wie weet de oplossing?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
5.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
klemt de deur?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, hij klemt helemaal niet. Als de deur een cm. of twintig open is, hoor je die tik. Soms daarna nog een keer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je geluk hebt zit het in het scharnier, meestal zitten er paumelle scharnieren in, je zou dan kunnen proberen er een ringetje tussen te doen. (deur eruit tillen) Maar ik denk dat het iets anders is.
Als de deur open gedaan wordt veranderen de krachten op het kozijn.
Het kozijn beweegt / verdraait daardoor een klein beetje. (niet of nauwelijks te zien)
In jullie geval blijft er iets hangen dat losschiet.
Ik denk wel dat je kan horen waar het precies zit. Of je het op kan lossen zonder het kozijn eruit te halen..??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was niet bekend met het woord Paumelle, maar ik denk dat het dat zijn. Ik kan eens proberen met een ringetje.
Je andere suggestie is eigenlijk wat ik ook vermoed. Als je bij het openen van de deur stevig richting scharnieren drukt , hoor je het meestal niet. Het is alleen erg lastig om al duwend door de deur te gaan en hem weer achter je te sluiten. Ik ga nog eens goed luisteren waar het precies vandaan komt.
Bedankt voor je ideeën.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan kan je nog proberen om alleen onder (of alleen boven) een ringetje te doen.
Dan drukt de deur maar op 1 scharnier, dat kan verschil maken.
Kan geen kwaad, meestal hangt een deur maar op 1 scharnier en zie je een pleet bij het andere scharnier.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga de vraag sluiten. Je reacties vond ik het beste, maar kan het helaas niet als 'Beste antwoord' honoreren.

Antwoorden (2)

Haal er een timmerman bij, mogelijk is je deur of deurkozijn krom. Een timmerman kan dit herstellen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een stalen deurpost??
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zal eerder de deur zijn, tenzij deze ook van staal is. Ik woon in een oud huis en daar zijn ook een paar deuren krom, bij het openen en sluiten maakt dat herrie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook staal kan kromtrekken:
http://www.renovatietotaal.nl/artikel/restauratietechniek/67/kenmerkend-voor-stalen-ramen-en-deuren-is-de-slanke-profilering.-36/36/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dedeur is van hout. Het zit hem volgens mij in de stalen deurpost. Het artikel wat je meegestuurd hebt ga ik eens op mijn gemak doorlezen. Misschien biedt het een oplossing. Bedankt!
In het kozijn zit de slotplaat al verwerkt. Meestal is het metalen kozijn ook rondom uitgevoerd met rubber of kunststof strip. Deze zet na het sluiten de deur onder spanning als de schoot on de slotgat is gevallen. Dat geeft m.i. bij het openen een tik af knal.
In de afbeelding heb ik een pijl gezet op de vlakke kant van de schoot. Er zijn een paar mogelijkheden.

* Een klei beetje vaseline kan al wonderen verrichten. De schoot gaat er nu gesmeerd uit.
* Vijl met een kleine vijl het slotgat wat ruimer waar het vlakke stuk van de schoot op aansluit (tegenaan komt). Of geef mbv. een drevel een paar tikken om meer ruimte in het slotgat te creëren.
* Je kan ook de positie van de scharnieren veranderen om de deur in de juiste stand te krijgen (stellen).

Ik hoop dat je de klus zo zelf kan klaren. Mvg. TX

Toegevoegd na 12 minuten:
Vergat nog te vermelden om fe scharnieren te smeren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je suggesties en instructies. Maar het zit hem in de deurpost of de scharnierbevestiging. Bij het openen hoor je niets. Pas als de deur een cm of twintig open is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan denk ik dat je scharnieren drooglopen wat een krakend- en knakkend geluid kan veroorzaken. In toevoeging van mijn antwoord heb ik nog vermeld: "Om de scharnieren te smeren"
Uit de vraagstelling had ik begrepen bij het openen. Mvg. TX
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een paar van mijn reacties had ik het nader verklaard: je hoort het pas als de deur een stukje open is. Scharnieren smeren heb ik ook al gedaan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Om dit van hieruit zo te beoordelen is en blijft 'nattevingerwerk' .
Wat ik nog zou kunnen bedenken is: Staan de scharnieren wel in het lood en goed geborgd in het kozijn? Waardoor er spanningskrachten op het kozijn komen te staan? Kijk anders nog even naar de reactie van Jackd. Dat m.i. een prima antwoord zou kunnen zijn. Verder kan ik je helaas niet verder helpen. Mvg TX