Wie weet iets over de sluitschijf van een Friese staartklok?

De klok slaat om 8 uur negen keer. Het handeltje valt net niet in de volgende inkeeping van half negen, zodat hij nog een keer slaat. Om negen uur slaat hij 9 keer en op de andere uren gaat het ook goed.
Wat is hieraan te doen?
Hij heeft altijd "goed geslagen", maar nu gaat hij dus in de fout bij 8 uuur

9 jaar geleden
in: Wonen
1.3K

Antwoorden (2)

Volgens mij twee methoden.
Of het sluitwiel 0.2 mm of zo verdraaien.
Of een van de snelle tandwieltjes in het slagwerk een tandje verzetten.
In dat geval moet je dus het uurwerk "open"maken, waarbij er kans is dat alle tandwielen eruit vallen.
9 jaar geleden
In de meeste klokken zit een hendeltje waarmee je de klok kan laten bijslaan. Wanneer je dit hendeltje weet te zitten duw je hem even van zijn plaats met een lichte beweging. De klok slaat dan (i.p.v. 9 keer wat 8 keer moest zijn) half 10, bij de volgende beweging 10 uur, dan half 11, 11 uur, en zo laat je de klok net zo lang slaan tot je bij half 8 bent. Vervolgens laat je hem 8 uur slaan en hij staat weer goed.
A.u.b. NIET aan de wijzers draaien in tegengestelde richting. Je hebt kans dat er iets in het uurwerk verschuift/verdraait en de klok stuk gaat. Vooral niet als het een oude of antieke klok is. Wanneer je het hendeltje niet kunt vinden of het is niet aanwezig, laat dan een klokkenmaker advies geven. Het kan je een dure reparatie rekening schelen.