Is het mogelijk bezwaar te maken tegen een koopwoning die verhuurd wordt?

Wij wonen al 10 jaar in een appartementencomplex met 20 ruime woningen in een mooi Gelders dorp. Oorspronkelijk waren dit allemaal koopwoningen, al dan niet aangekocht via koopgarant-regeling.

Sinds ca. 2 jaar worden onverkoopbare woningen echter verhuurd. Dit betreft zowel particuliere verhuur door de huiseigenaar, als huur via de woningstichting (woningen gekocht via koopgarant-regeling worden "terug verkocht" aan de woningstichting, die ze vervolgens verhuurt).

Inmiddels wordt al de helft van alle woningen verhuurd. Helaas heeft dit een duidelijk negatief effect op het woonplezier. De mentaliteit van de huurders is geheel anders dan van de eigenaren. De huurders veroorzaken allerhande overlast en lijken geen moeite te doen voor onderhoud en verzorgde uitstraling van de woning.

De huiseigenaren zouden graag zien dat de mogelijkheid om deze koopwoningen te verhuren, via welke weg dan ook, teruggedraaid kan worden. Vooral de mix tussen eigenaren en huurders in één complex blijkt een slechte combinatie. Wie weet hier meer over of heeft tips?

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
2.5K

Het beste antwoord

De VVE van het complex is de enige partij die kan regelen dat de verhuuractiviteiten aan regels worden gebonden. Aangezien alle eigenaren stemrecht hebben, zult u dus voldoende medestanders moeten zien te krijgen. Daarnaast is een woningstichting eigenaar van enkele appartementen, dus dat maakt het allemaal lastig cq onmogelijk.
Overigens mag een eigenaar niet zijn appartement verhuren zonder toestemming van de bank, indien er sprake is van een hypotheek. Daarnaast bestaat door de crisis de "leegstandswet", die tijdelijke(!) verhuur mogelijk maakt voor onverkoopbare woningen. Bijkomend probleem is ook dat huurders geen lid zijn van de VVE, niet op vergaderingen mogen komen,etc.. Dus een soort "buitenstaanders" zijn, die echter wel in hetzelfde complex wonen en zich aan (huishoudelijke) reglementen moeten houden, waar ze geen inspraak op hebben. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat alleen de woningstichting mag verhuren, uiteraard de appartementen die ze zelf bezitten, maar OOK als verplicht verhuur-intermediar optreedt voor prive-eigenaren die hun appartement willen verhuren. Dan hebben alle huurders in ieder geval te maken met dezelfde partij en dat maakt het beheer meer uniform en duidelijker voor iedereen. Maar dat zal allemaal binnen de VVE geregeld moeten worden.....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ook de VVE kan niet alles beslissen. Stel dat er gestemd wordt dat alleen bewoner X voor de kosten van het vervangen van het verouderde dak op moet draaien. Dan zou X al snel de stemming verliezen. Toch zal geen rechter dit besluit intact laten. Zo kan een VVE ook niet zomaar een eigenaar verbieden zijn huis te verhuren wanneer hij zich aan de wettelijke regels houdt. De VVE kan regels en eisen opstellen, maar die moeten redelijk en billijk zijn en buiten de persoonlijke levenssfeer van de eigenaar/bewoner blijven.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Klopt maar de alv kan wel beslissen dat bewoner X er voor zorgt dat de woning er goed uit ziet van buitenaf. Dak reparatie word betaald door alle eigenaren samen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bijna....
De VVE kan bepalen dat ALLE woningen (en daarmee ook de van X) aan een bepaalde minimum standaard moeten voldoen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie ook: https://www.vvebelang.nl/pages/vraagantwoord/10-meest-gestelde-vragen.php#8
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat was wat ik bedoelde. Maar zo is het duidelijker. Ik ging er even vanuit dat alle woningen behalve die van X er al goed uit zag.

Andere antwoorden (1)

Bezwaar maken kan natuurlijk altijd, maar de kans dat je het dispuut wint is vrij klein. Een woning mag nu eenmaal verhuurd worden, mits aan de regels wordt voldaan.

Dat huurders een andere mentaliteit hebben is, hoe vervelend ook, wel begrijpelijk. En dat 'onverkoopbare' woningen uiteindelijk verhuurd worden is ook begrijpelijk.

Helaas is het een situatie waar niet veel aan te doen valt. De enige actor die wat kan betekenen is de vereniging van eigenaren (VVE). Die kan eisen stellen aan het onderhoud en in overleg gaan met de woningbouwvereniging om te zien of er via die weg nog wat te bereiken valt. Maar alles in duidelijke scherpere eisen vastleggen en in het redelijke te blijven en dus niet de redelijke vrijheid van een mede eigenaar aan te tasten is nogal een schier onmogelijke taak. En dan hebben we het nog niet eens over de machtige stem die een woningbouwvereniging wellicht heeft wanneer het op stemmen aan komt.

De enige begaanbare weg is veel overleg en daar het beste van hopen en ook hopen dat de economie en de huizenmarkt weer aan trekt. Wellicht dat die huizen dan alsnog verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Prima antwoord, ook ik denk dat de kansen op verbetering klein zijn, een huurder heeft bovendien nog huurbescherming ook, wat de zaak bijna onmogelijk maakt +.