Hoeveel kubieke centimeter plastic blijft er over na het smelten van één kubieke meter plasticafval?

Met het scheiden van het plastic afval doen veel mensen plastic verpakkingen en flessen in de containere zonder dit kleiner te maken. Zo'n container zit heel snel vol, maar ik heb het idee dat dat meer lucht is als wat anders. Hoeveel plastic blijft er eigenlijk over vanuit zo'n container. Ofwel als je een kubieke meter plasticafval smelt, hoe groot is dan het blok plastic wat je overhoudt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je plastic verbrandt, blijft er toch geen plastic over??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb trouwens gelezen dat het vooraf scheiden van plastic duurder is dan achteraf. Of dat echt zo is, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je specifiek smelten, of ook als het bijvoorbeeld met zware gewichten plat geduwd wordt en alle lucht eruit is?

Het beste antwoord

Die container zit VEEL te snel vol. Hij staat niet in je eigen huis, dus waarom zou je moeite doen een beetje efficient te stapelen, te proppen en te vouwen als je het elke dag weg kunt brengen ?

Ik woon in Duitsland en moet het plastic afval gewoon thuis scheiden in een van mijn vele kliko's. Overigens mag er in die zelfde bak ook aluminiumfolie, chipszakken, blikjes, van alles wat te recyclen is zeg maar. Omdat die bak maar eens per maand geleegd wordt, gooi je zo efficient mogelijk alles weg ; wat niet plat kan douw je vol met zakken, restjes, stukjes, velletjes etc. Dan heb ik aan die ene kliko meer dan genoeg voor een maand. (En naast de bio- en papierkliko's, krijg ik de restkliko van 80 liter ECHT nooit vol. Hooguit half. )

Maar dan nog zit er heel veel lucht in Ik denk als je het heel goed zou aanstampen, dan zou er van die 240 liter (beduidend minder dan een kuub dus) nog geen 20 liter overblijven. En zou je het echt helemaal kunnen comprimeren, dus ALLE lucht er uit, dan kun je wat er overblijft prima in één hand houden. Ik schat niet mer dan een litertje of 10. Da's ongeveer zo groot als een kleine prullenbak of twee afwasteiltjes. Zo klein kun je het thuis echter echt niet maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als dit afval geen enkele vorm van lucht bevat, lijkt het mij dat de gesmolten massa hetzelfde blijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoofdvraag: nul. Want als je plastic verbrandt, houdt je geen plastic over. Ondervraag: alles wat je verbrandt: daar blijft niks van over, in de zin dat het de lucht in 'verdwijnt'. Wat na 1x verbranden overblijft: ook dat zou je opnieuw kunnen verbranden, door een hogere temperatuur te gebruiken.

Je zou een klikko-afvalpers kunnen aanschaffen.
Let wel op: er mag niet meer dan 200kg. in de klikko.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mmm,er wordt over smelten gesproken,niet over verbranden.
Ik trap elke dag mijn plastic in elkaar, dan laat in mijn hond ermee spelen, want die wordt hevig opgewonden van mijn getrap, en daarna in de plastic container.
Naar mijn weten, wordt plastic gesmolten en grotendeels weer in draden 'gesponnen' of misschien is 'getrokken' beter. Op zich blijft er niets over. Afvalscheiding is een lucratieve zaak, en volgens een aantal provincies nog meer als het niet wordt gescheiden, maar gewoon uit het afval wordt gehaald. Helaas voegt dat niets toe tot de scheidingscijfers en daarom wil de cetrale overheid dat niet: het plaatje is immers het belangrijkste.