Wat voor isolatiemateriaal heb ik nodig ivm geluidsoverlast?

Ik woon in een gerenoveerd grachtenpand, wat je ook als appartement mag noemen. De tussenvloer van mijn onderburen en die van mij is niet zo goed geïsoleerd. Omschrijving is mijn vloer, tussenvloer is houten vloer en dan plafond van de onderburen.In het plafond van de onderburen zit een mechanisch ventilatiesysteem dat bevindt zich in de gang. Wanneer zij het systeem aanzet, hoor je het geluid van het systeem boven mijn vloer uitkomen. Het geluid kan je nog horen in mijn slaapkamer (gelijkvloers) heel erg vervelend. Ik heb dit aangekaart bij de woningbouw en het enige wat zij kon doen, is isolatiemateriaal om het systeem wikkelen,maar dat heeft niet geholpen.
Een nieuw apparaat is al vervangen geweest. Woning is vrije sector, dus vraag ik mij af wat voor rechten heb ik als huurder?? Een klacht heb ik al ingediend.
Nu wil ik zelf mijn vloer gaan isoleren, wat voor isolatiemateriaal kan ik het beste gebruiken?!? Wat ik zoek qua materiaal id het geluid kan afweren.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Antwoorden (2)

Je hebt vooral een goede geluidswerende ondervloer nodig. Die werkt beide kanten op. Laat je daarover heel goed adviseren, want een paar afleveringen "Bonje met de Buren" is voldoende om je te overtuigen van de ellende die kan voortkomen uit iets simpels als een paar honderd euro besparen op een goede vloer.

Daarbij zijn verschillende factoren van belang (bij jou de holle houten vloer en ongetwijfeld ook het feit dat het een oud pand is en je dus veel contactgeluid via de muren zult hebben.). Ongetwijfeld werkt de holle vloer daarbij meer als klankkast dan als isolatie, en dus vermoedelijk averechts. Ik ben geen expert dus ik kan geen merken of materialen geven, maar probeer dit niet op te lossen met een lullig adviesje van een zogenaamde ' expert' bij de bouwmarkt en een zondagje klussen. Hier geldt zeker dat een foute keus - die niet eens per definitie goedkop hoeft te zijn - HEEL verkeerd kan uitpakken.

Mijn gevoel zegt dat het sowieso een goed idee is echt een expert naar de constructie te laten kijken, omdat de keuze voor het ventilatiesysteem ook wel eens een heel foute kan zijn geweest en misschien eerder vervangen moet worden dan de vloer zelf. Hopelijk is de relatie met de buren en de eigenaar van het pand nog in een fase dat overal nog over te praten / overleggen valt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat betreft het ventilatiesysteem: ik vermoed dat het hier om contactgeluid gaat. Omwikkelen met isolatiemateriaal helpt dan niet, want de trillingen worden via de ophangbouten direct overgebracht op de balken waaraan het is opgehangen en dus ook direct overgedragen naar jouw vloerplanken. De ventilatiemotor of de hele ventilatie-unit (of is het een airco?) verend ophangen zou een goede remedie zijn. Is bovendien aanzienlijk goedkoper dan jouw eigen vloer isoleren. Ik vrees overigens dat je het met de materialen uit de link van Marleen niet gaat redden, die zijn meer om geluid van schoenen, hakjes en stoelen etc. te dempen. Kun je niet een foto posten van de ventilatieunit? Dan kan ik een beter advies geven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik raad u vooralsnog af om een vloerisolatie systeem te kopen voordat u weet wat de precieze oorzaak is. Als geluk heeft werkt het, maar u heeft ook een zeer grote kans dat u het geld voor niets uitgeeft. Als het, zoals ik vermoed, gaat om contactgeluid via de ophangbouten, wordt het geluid niet alleen via uw vloerplanken overgebracht, maar ook via de muren waarin de balken zijn opgelegd. Om een goed systeem te kiezen moet u bovendien weten om welke frequentie uit het geluidsspectrum (hoog, laag of midden) het gaat, niet elk geluid is op dezelfde manier te bestrijden. Dit is werk voor specialisten. Het feit dan u alleen last heeft van ventilatiestand 2 zou er bovendien op kunnen wijzen dat er sprake is van resonantie in de vloerconstructie. Op zich is het vrij eenvoudig om te testen of het inderdaad om contactgeluid gaat. Nou ja, eenvoudig... , er moet wel het nodige gesleuteld worden. De ventilatie-unit moet losgemaakt worden van het plafond en op een tijdelijke ondersteuning gezet, bijvoorbeeld een op een plank tussen 2 huishoudtrappen. Vervolgens zet u de ventilator aan op diverse standen. Als bij u boven het geluid dan niet te horen is of aanzienlijk minder, weet u dat het aan de ophangconstructie ligt. U zou aan het bedrijf Bevico B.V. kunnen vragen of zij ervaring hebben in het trillingsvrij of verend ophangen van systemen. Ik vrees echter dat zij alleen de standaard ophangmethode kennen. Ik had u gevraagd om een foto te sturen om te zien hoe het systeem er uit ziet. Als het met starre buizen of kanalen verbonden is met die badkamer, of vast ingebouwd is in een bovenlicht, is een oplossing moeilijker dan wanneer het een losse unit is. Een losse unit zou via rubber ringen opgehangen kunnen worden of opgelegd kunnen worden in een beugel, waarbij aan de onderkant tussen de unit en de beugel een zacht materiaal is aangebracht. Als u meer informatie wenst, kunt u contact met mij opnemen via een privé bericht. Dit gaat via de knop "berichten" rechtsboven op de pagina, die verschijnt als u op het plaatje links van uw vraag of op "pattygat" klikt.