Mag / kan een vrieskast op een stopcontact zonder aarde?

Wij hebben een vrieskast 'no frost' gekocht. Deze mag echter niet kouder dan 10 graden staan. Onze oude vrieskist staat nu in de schuur maar daar vriest het in de winter. Nu willen wij de nieuwe op een slaapkamer zetten boven maar daar zijn geen stopcontacten met aarde. Kan / mag hier de vriezer op aangesloten worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
23.9K

Het beste antwoord

Het kan en het mag.

Normaal is het ook echt geen enkel probleem.

Toch zou ik het niet doen: uit veiligheidsoverwegingen. Als er namelijk eens iets mis is met je vrieskast, kan het gebeuren dat de metalen delen aan de buitenkant onder stroom komen te staan. Wanneer jij dan zo'n metalen deel aanraakt, krijg je een schok. Dat is niet prettig, op z'n best.

Sluit je je combinatie aan op een geaard stopcontact, dan kun je nooit zo'n schok krijgen. Vandaar dat een geaard stopcontact veiliger is.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het kan en het mag, maar ik zou het niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand die dat verbiedt maar ik zou het risico niet willen lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg er voor dat er een wandcontactdoos komt met randaarde. Het mag wel zonder aarde maar ik zou het je uit veiligheidsoverwegingen niet aanbevelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles mag, maar ik zou het zeker niet doen. Er zal maar iets mis zijn met je koelkast of er zal bliksem inslag zijn, dan kan je toch maar beter op een geaard stopcontact zitten.
Dat ding is van metaal dus zeker niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vocht en stroom geven bij elkaar altijd een risico, zelfs een wastafel moet geaard zijn, en een metalen aanrechtblad, afzuigkap, wasmachine, droger , koelkast, vijverpomp enz.
Nieuwe apparaten zijn prima en zonder risico, maar ze blijven niet nieuw, zeker als er roest komt en dan is het maar wel prettig als alles geaard is.

Toegevoegd na 3 uur:
Hij slaat wel de hele nacht door aan en uit, lijkt me niet zo prettig in de slaapkamer, maar misschien heb je geen andere plaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou zelf een aardedraad kunnen leggen vanaf een waterleiding of een radiator naar een stopcontact. Hiervoor kun je gewone zwarte installatiedraad 2,5 mm2 gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat mag ALLEEN als je er verdraaid zeker van bent dat die waterleiding of die radiator verdraaid goed geaard is. Zo niet, dan staat bij een storing niet alleen je vrieskast onder stroom, maar ook alle waterleidingen en alle kranen, of alle radiatoren. Het lijkt me niet fijn als je net staat te douchen op het moment dat er een storing in je vrieskast optreedt, en daardoor de waterleiding onder stroom komt te staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist Cryofiel, wilde ik net ook opmerken, levensgevaarlijk, misschien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik mij niet vergis zijn er voorschriften over het aarden van de waterleiding en de cv. Zelfs als de cv niet geaard zou zijn, wat buitengewoon onwaarschijnlijk is, zou de aardlekschakelaar er toch direct uitklappen. De situatie die jullie beschrijven kan alleen voorkomen met een ongeaarde waterleiding of cv en zonder aardlekschakelaar. Als Truus in een huis woont waar de wandcontactdozen niet geaard zijn, heeft ze ook geen neopreenleidingen. Er is dus alleen een theoretisch gevaar.
Cryofiel
14 jaar geleden
Mijn CV is niet (eigenlijk: niet goed) geaard. Ik heb geen aardlekschakelaars. De situatie die jij beschrijft kan dus zomaar voorkomen - bij mij bijvoorbeeld. Zolang je de situatie bij de vraagsteller niet kent, mag je er niet van uitgaan dat het "dus" wel in orde zal zijn. Verder mag je nooit vertrouwen op veiligheidsvoorzieningen zoals de aardlekschakelaar. Als de aardlekschakelaar eruit springt, is er iets fout. In feite mag de aardlekschakelaar er nooit uitspringen. Ik vergelijk het met de situatie op het spoor. We hebben ATB, dat een trein automatisch tot stilstand brengt wanneer de machinist door rood rijdt, of wanneer hij ergens met een te hoge snelheid rijdt. Maar dat ATB is een veiligheidsvoorziening. Als ATB ingrijpt, is er dus een probleem. Daarom wordt elke ingreep van ATB onderzocht. We willen ATB hebben voor de veiligheid. Tegelijk willen we dat ATB nooit ingrijpt. Pas dan is het echt veilig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, maar vind je de situatie zonder aardedraad vanaf de waterleiding naar de wandcontactdoos nu veiliger of minder veilig dan met de aardedraad?
Cryofiel
14 jaar geleden
Het is alleen veiliger als je zeker weet dat de waterleiding goed geaard IS, en in de toekomst goed geaard zal BLIJVEN, ondanks veroudering, roest, en nog onbekende reparaties en vervangingen die in de toekomst zullen worden uitgevoerd. Als ik een schok krijg, krijg ik die liever terwijl ik nog enigzins geïsoleerd op de vloerbedekking van mijn slaapkamer sta, dan wanneer ik onderdeel uitmaak van de stroomkring doordat ik onder de douche sta. Dus liever helemaal zonder aarding dan aarding via de waterleiding.