Hoe ontstaat de steekvlam bij water op brandend vet?

Als een frituurpan vlam vat en je gooit er water over ontstaat een steekvlam en zo ook bij waxinelichtjes.
Hoe kan het dat er een steekvlam ontstaat in plaats dat het vuur uitgaat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
5.7K

Het beste antwoord

Olie en vet drijven op water. Je gooit water op het vet, dat water zal dus naar beneden zinken.

Maar lang voordat het water onderaan is gekomen, is het door het hete vet verhit tot boven de 100 °C. Het water, met dus een beetje vet er al boven, zal in één klap veranderen van water in stoom.

Die stoomexplosie slingert de bovenste laag van (brandend) vet de hoogte in. Zo krijg je dus een grote kolom van brandend vet.

Omdat dat vet tijdens die lancering in heel kleine druppeltjes uiteenvalt, zal de verbranding ook nog eens sneller gaan: net zoals houtsnippers beter branden dan een blok hout, branden kleine druppeltjes vet beter dan een pan vet.

Deze combinatie (lancering van het vet, en het ontstaan van kleine, goed brandende druppeltjes) veroorzaakt de steekvlam.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw antwoord is uitgebreider + 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Andere antwoorden (2)

Het vet is heter dan 100 graden. Als je er water bij gooit, zal het water heftig gaan koken en het vet in kleine deeltjes doen opspatten. De kleine deeltjes (spetters) hebben voldoende contact met de zuurstof in de lucht om te ontbranden, waar het vet in de pan dat niet had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Je was sneller dan ik. +1 voor jou.
Kaarsvet en frituurvet en stoffen als benzine, stookolie en diesel zijn apolair. Dat betekent dat het zwaartepunt van de negatieve lading van het molecuul samenvalt met het zwaartepunt van de positieve lading. Water is juist sterk polair en polaire en apolaire verbindingen zijn slecht met elkaar te mengen.
Als je water bij brandend kokend vet gooit, blijft het vet drijven op het water. Door de warmte verdampt het water explosief en daardoor gaat het vet spatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Je was ook sneller dan ik. +1 ook voor jou.