Hoeveel besparing levert vloerisolatie mij?

Ik vraag mij af hoeveel ik in de praktijk zal besparen op stookkosten wanneer ik mijn vloer laat isoleren. Mijn situatie:

--  Kruipruimte. Deze is KURKDROOG, dus GEEN vochtproblemen.
--  Ondergrond van de kruipruimte is puur zand.
--  Hoogte kruipruimte: net genoeg om te tijgeren.
--  Boven de kruipruimte dikke houten balken.
--  Op die balken ligt de houten vloer van de woonkamer.
--  In de woonkamer loop ik direct op die houten vloer.
--  Ik stook met een gewone CV.

Zullen stookkosten veel afnemen? Zal comfort veel toenemen?

Op Internet vind ik veel tegenstrijdige informatie. Vloerisolatie of bodemisolatie? Vaak wordt vocht genoemd, maar dat heb ik helemaal niet.

Cryofiel
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Ik denk niet dat je veel zal opleveren. Stilstaande lucht is namelijk de perfecte isolator en je hele kruipruimte is ermee gevuld. Aangezien je ook geen last hebt van vochtophoping daar, is het energieverlies al helemaal miniem. Zelfs als het je een klein beetje oplevert, dan moet je er een eeuw blijven wonen voordat je alle kosten van het isoleren er weer uit hebt. Naar mijn mening is het dus geen aanrader, zeker niet in de omstandigheden waarin jouw woning verkeert (droge bodem et cetera).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt via je energiemaatschappij een gratis EPA advies aanvragen. Zij kunnen precies berekenen hoeveel het je zal opleveren.

Doet je energiemaatschappij dat niet, dan moet je even zoeken naar een instantie die dat wel kan doen. Als je een eigen huis hebt en je zou een EPA advies zelf moeten betalen, dan kun je die kosten aftrekken.

EPA= Energie Prestatie Advies

http://www.epachips.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is erg moeilijk het goed uit te rekenen, het is helemaal afhankelijk van je huis zelf, ventilatie onder de vloer, hoekwoning, hoogte grondwater, grondsoort, vloerbedekking enz.
Een c.v. verwarming stuwt warme lucht omhoog naar het plavond en de koude lucht zakt tot op de vloer, vaak is er een verschil van themperatuur tussen het plavond en de vloer van 5 tot 7 graden!!
Na het isoleren van de vloer is dat verschil veel kleiner en het koude voetengevoel is meestal over.
Zelf heb ik het in mijn eigen huis gedaan en het verschil in confort was aanzienlijk, alleen daarom is het al aan te bevelen.
Kijk als je koude voeten hebt en je wordt het zat, dan zet je misschien de c.v. wat hoger, als dat niet meer hoeft, is alleen dat al een besparing, vergeet ook niet, dat afkoeling door je vloer, dag en nacht door gaat, ik schat dat je een besparing kan bereiken van 3 a 5 %.
Geen idee wat ze op internet zeggen.