Kan ik met een universele meter op de ohm-stand, de aarde van een aardpen meten ten op zichte van de door het netwerk geleverde nul?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.1K

Antwoorden (3)

Volgens mij is dat nul, want in de centrale is al jarenlang de nul met aarde verbonden. Het sterpunt van een generator is met aarde verbonden. Volgens wijlen mijn vader was dat in zijn tijd op de technische school reden voor een standje als je dat voorstelde. Maar inzichten veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt meten wat je wilt meten...
De nul en de aarde verbinden door middel van een weerstandsmeting moet mijn inziens geen problemen geven.
Ben wel benieuwd of de meter iets anders aan geeft als 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat doet, slaat de aardlekschakelaar door. Dat doet hij al bij 30 mA. Je kunt de meter beter op de spanningstand zetten.