In mijn studeerkamer hoor ik een hoge pieptoon. Waar komt deze vandaan ?

In mijn studeerkamer hoor ik een hoge pieptoon. Deze kan ik niet goed lokaliseren. Ik heb de stroom in het gehele huis uitgeschakeld, incl. brandmelders, om te zorgen dat het niet van een aangesloten electisch apparaat afkomst is. De toonhoogte is 4,1 kHz (volgens app Spectrum Analyzer). Het is de afgelopen week ontstaan, zonder dat ik een nieuw apparaat heb aangesloten of andere veranderingen in huis heb aangebracht.

Heeft iemand een suggestie ?

Toegevoegd na 20 uur:
Edit: probleem opgelost. In de computer van de roeitrainer bleken batterijen te zitten. Deze veroorzaakten het gepiep.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
1.1K
Amadea
9 jaar geleden
Is er rond jouw huis de afgelopen week iets veranderd, of hebben de buren misschien een nieuw apparaat in de kamer die grenst aan jouw studeerkamer?

Antwoorden (2)

Dit is moeilijk te beantwoorden als je niet in die kamer bent, maar veel hoge piepgeluiden worden veroorzaakt door transformatoren van bijvoorbeeld (halogeen)verlichting. Vooral als de transformator dicht tegen een muur ligt, dan het geluid versterkt worden.
paulus811
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, daar kwam ik vanmorgen bij toeval ook achter in de badkamer :) Plus dus.
Waterleidingen kunnen ook piep trillingen veroorzaken