Bestaan er naast luchtBEvochtigers ook luchtONTvochtigers?

Ik bedoel geen vochtvreters met die korrels er in.

Toegevoegd na 1 minuut:
Echt een apparaat dus...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen

Het beste antwoord

Elke airconditioning werkt als luchtontvochtiger.

Toegevoegd na 49 minuten:
Deze eigenschap van de airco is de enige reden om ook in de herfst en de winter de airco van de auto aan te zetten - dan ontwasemen de ruiten veel sneller dan met alleen de verwarming.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kort, duidelijk en niet rechtsreeks van het internet zoals psmans

Andere antwoorden (3)

Jazeker, genoeg zelfs!

http://www.vergelijk.nl/luchtbehandeling/f/type_list/type_list=luchtontvochtiger?gclid=CIa98NTJzqACFUuK3god7grDzg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
airco,koelkast, compressor bouwdrogers
Airco lijkt me duidelijk door koeling en droging word de lucht droger.
De koelkast ,koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht dat is dus ook duidelijk
Een compressor door het samenpersen van de lucht warmt deze op (Wet van Boyle) bij het expanderen koelt deze af tijdens het verblijf in de tank condenseert het water in de tank en blijft daar achter.
Bouwdrogers zijn er speciaal voor gemaakt om de lucht en daarmee het gebouw waar deze geplaatst word te drogen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor. Er bestaan speciale elektrische luchtontvochtigers.
Hiermee kun je de hoge luchtvochtigheid verwijderen uit bijvoorbeeld je kelder, woonkamer, garage, badkamer, boot enz.
De ingebouwde ventilator zuigt de lucht langs een verdamper, die de lucht afkoelt en laat condenseren.
Het condenswater wordt opgevangen in het reservoir of via een slang verwijderd.
De ontvochtigde lucht wordt met licht verhoogde temperatuur weer in de ruimte geblazen.

Zie afbeelding voor een voorbeeld van een dergelijk apparaat.

Toegevoegd na 8 minuten:
(Ik heb een keer een dergelijk apparaat in huis gehad toen de pas gelegde houten vloer bol ging staan omdat de luchtvochtigheid te hoog was tijdens een broeierige zomer. Het was onvoorstelbaar hoeveel vocht er uit de woonkamer kwam!)