Waarom vallen werkzaamheden aan een nieuwbouw huis onder het 21% btw tarief?

Ik kom steeds offertes en dingen tegen waarbij bijvoorbeeld spacken met 21% btw berekend word. Behalve als je huis ouder dan 2 jaar is. Want dan is het maar 6%. Waarom is dat?

9 jaar geleden
in: Wonen
1.5K

Het beste antwoord

Dat is een politieke beslissing, die 6% is maar tijdelijk. (Het artikel hieronder is verouderd, regeling geldt tot 01-01-2015).

De motivatie waarom de tijdelijke regeling alleen geldt voor huizen geldt die ouder zijn dan 2 jaar heb ik niet kunnen vinden maar kan ik wel bedenken: enerzijds is aan een nieuwe woning nog niet zoveel te renoveren en te herstellen zodat de noodzaak van deze tijdelijke verlaging daar afwezig is en anderzijds (ik denk de belangrijkste reden) mag het de overheid niet te veel geld kosten. Als de hoeveelheid werk herstelwerk gelijk blijft, krijgt de overheid met 6% btw natuurlijk minder geld in kas dan met 21%.

"Tijdelijke btw-verlaging op renovatie, herstel en tuinonderhoud woningen

Nieuwsbericht | 28-02-2013

Staatssecretaris Weekers van Financiën verlaagt per 1 maart 2013 tijdelijk het btw-tarief voor renovatie en herstel van woningen ouder dan twee jaar. In tegenstelling tot de eerdere btw-verlaging in 2010-2011 valt dit keer ook het aanleggen en onderhouden van tuinen onder de verlaging. Het verlaagde btw-tarief geldt voor een periode van 1 maart 2013 tot 1 maart 2014.

Staatssecretaris Weekers: 'Met deze maatregel verwachten we mensen over de streep te trekken te investeren in huis en tuin. Bij de eerdere btw-verlaging waren in mijn ogen nog te veel zaken uitgesloten. Daarom wordt dit keer het verlaagde tarief ruimer toegepast.'

Het 6%-tarief is van toepassing op alle renovatie- en herstelwerkzaamheden in en aan een woning. Onder deze werkzaamheden wordt verstaan: het vernieuwen, vergroten, herstellen of vervangen en onderhouden van (delen van) de woning en de aanleg en onderhoud van de tuin. Het verlaagde tarief is uitsluitend van toepassing op de arbeidskosten en niet op de gebruikte materialen.

In de bijlage bij het besluit van 28 februari 2013 staan werkzaamheden genoemd waarop het verlaagde btw-tarief wel of niet mag worden toegepast.

Deze maatregel maakt deel uit van een samenhangend pakket aan maatregelen die de aanpak van problemen op de woningmarkt betreffen. Het kabinet heeft hier samen met D66, de ChristenUnie en de SGP eerder overeenstemming over bereikt. "