Waarom heb ik salamanders in de vijver?

Ik las namelijk dat ze niet goed samen kunnen met vissen, en ze zwemmen tot mijn verbazing er gewoon tussen. Denk je dat deze daar zullen blijven of dat ze weer vertrekken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
10.1K

Antwoorden (2)

Volwassen salamanders kunnen prima samen met vissen (nu ja, niet met grotere vleeseters zoals snoeken natuurlijk). Punt is vooral dat de vissen de eieren en jonkies van de salamanders opeten. Wees blij dat je ze hebt, blijkbaar bevalt het ze in je vijver. Of ze blijven? Wie weet. Ik vrees alleen dat ze zich niet succesvol zullen voortplanten zolang je vissen hebt, tenzij je heel veel waterplanten hebt misschien.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een aardige bron met tips om je vijver (nog) aangenamer te maken voor de salamanders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik kwam er sinds vandaag pas achter. We hebben wel veel beplanting maar dat groeit als een gek dus dat halen we regelmatig gedeeltijk weg (maar het groeit elke keer terug) .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien toch wat van de beplanting laten staan dan. Als je planten eruit haalt in het vroege voorjaar: wel goed kijken of er geen eieren afgezet zijn. Zou toch zonde zijn als je met de planten de eieren wegdeed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vermoedelijk heb je de kleine watersalamander: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_watersalamander De eitjes zijn lastig te ontdekken, want het vrouwtje vouwt ze stuk voor stuk in blaadjes van de waterplanten ...
Salamanders zijn slechts een korte tijd in de vijver ( maand of 4) de rest van de tijd is het een landdiertje.
Direct aan het einde van de winter, zoeken ze het water op.
En weten/ zien dan niet dat er ook vissen in zitten.
In de natuur is de verhouding water vissen, totaal anders dan in een vijver.
Vaak zit er in een vijver in verhouding wel 1000x meer vissen in dan in de natuur.
Vissen eten het zelfde voedsel dan de salamanders.
Zijn er veel vissen, dan is er niets te eten voor de salamanders en vertrekken ze uit eindelijk weer uit de vijver.
Zo komt het verhaal dat salamanders slecht samen gaan met vissen.
Heb je een vijver met alleen maar goudelrtiz, dat gaat het prima samen met salamanders.