Kan ik geld krijgen voor luxe dingen in huurwoning, als ik hem verlaat?

Als ik mijn huurwoning verlaat, kan ik dan geld krijgen voor luxe dingen die ik heb laten plaatsen. bijvoorbeeld dure keuken met luxe apparaten en buitenkraan etc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen

Antwoorden (1)

Als je 'onroerende' goederen in je huis hebt aangebracht, kan je daarvoor geen overnamekosten vragen. Die zijn namelijk automatisch eigendom geworden van de verhuurder op het moment dat jij ze er in aanbracht. Dat heb je voor je eigen woongenot gedaan; een ander hoeft daar niet aan bij te betalen.

Voor 'roerende goederen' zoals stoffering kun je wel overnamekosten vragen, maar dat is vrijwillig. Met een beetje pech krijg je van de verhuurder te horen dat je de woning in originele staat moet achterlaten en moet je alles er uit halen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt wel proberen om van de verhuurder geld te krijgen voor verbeteringen, als door jouw verbeteringen het huis meer geld waard geworden is. Als je verhuurder dat niet wil doen, moet je naar de rechter om je gelijk te halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kijk het was een nieuwbouw huurwoning wij mochten een keuken van 1750 erin zetten maar we hebben een keuken van 5000 euro. Kunnen we hier geld voor vragen, of kunnen we zeggen dan zetten we er een basis keuken in.. denk toch ook niet dat de verhuurder alles weer opnieuw wil doen..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Van de verhuurder krijg je sowieso geen geld voor dat soort dingen. Je kunt wel aan de nieuwe huurder een overname vergoeding vragen. Zoals Stippel al antwoord gaat dat alleen voor de roerende zaken op. Dingen als een keuken en een buitenkraan vallen daar niet onder. Wat je wel kunt opgeven voor overname zijn bv. de inbouwapparatuur van de keuken, luxe doucheset, zonwering etc. De nieuwe huurder is niet verplicht om het over te nemen, mogelijk wil de nieuwe huurder er voor betalen of gaat hij akkoord als je zaken achter laat in de woning. Is dat niet zo dan moet je in dat geval het er uit halen. Voor wat de keuken betreft, je zou natuurlijk voor je het huis verlaat de luxe keuken kunnen vervangen door een standaard keuken. en de dure keuken verkopen.Het huis zonder keuken opleveren zal waarschijnlijk niet mogen van de verhuurder (omdat je geld hebt gehad om er 1 te plaatsen).
ronron1212
9 jaar geleden
Famromkes je mocht een keuekn plaatsen van 1750 dat jij kies een duurdere te nemen heeft tot gevolg dat je er zelf voor met bij betalen. Als je nu een keuken neer zet van 1750 en zorgt dat de afwerking van wanden en muren weer correct is mag je dat doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals ik al aangeef famromkes, je kunt het vragen maar die verhuurder is nergens toe verplicht en mag ook zeggen dat jij de hele handel er uit moet halen en er er dan voor 1750 zelf een ander keukentje in zetten. Je hebt geïnvesteerd in je eigen woongenot.