Ik heb een cocon gevonden maar weet niet wat het is, hoe laat ik het uitkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wonen
7.3K
Amadea
10 jaar geleden
Het is een pop, en ik vermoed dat er een nachtvlinder uit komt.
Amadea
10 jaar geleden
Op zich kan je aan een pop niet herkennen welke vlinder eruit komt, maar het zou een Phlogophora meticulosa kunnen zijn, een agaatvlinder. De verpopping van die uilensoort vindt gewoonlijk plaats in een cocon in de grond; soms in een voeg in een muur.

Antwoorden (1)

Als de rups zich heeft ingesponnen kan je hem het beste ongeveer 3 – 5 dagen laten zitten waar hij zit. De rups in de cocon is namelijk vaak nog bezig met verpoppen, waardoor hij kwetsbaar is.

Als je de cocons verzameld hebt kan je ze ophangen aan een touwtje. Dit is een manier om de vlinders makkelijker te laten uitkomen, maar het is niet per sé nodig. Je kan de cocons ook op de bodem van een groot verblijf leggen.

Het ophangen gaat als volgt: met naald en draad steek je voorzichtig een draadje garen door enkele draadjes van de cocon. Je kan het stukje garen dan ophangen aan een tak of iets anders. Zorg dat er rond de cocon ongeveer 10 cm aan elke kant ruimte is zodat de vlinder daar zijn vleugels kan oppompen.

De cocons kan je ophangen in een groot verblijf speciaal voor de cocons, of je kan ze al meteen ophangen in het grote verblijf waar je ook de vlinders in gaat houden.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weet u misschien hoelang ze nodig hebben om te ppoppen en of ik het kan stimuleren
fremar
10 jaar geleden
Enkele Nederlandse soorten leggen eitjes op brandnetelbladeren. Deze hebben de grootte van een speldeknop en zijn niet gauw te herkennen. Soms zie je gele of witte stipjes op een blad. Deze eitjes komen na ongeveer een week uit. Andere vlindersoorten leggen hun eitjes pas aan het eind van de zomer. Deze eieren ‘overwinteren’ en komen pas in het voorjaar uit. Eitjes verkleuren vaak voordat een rups tevoorschijn komt
http://dier-en-natuur.infonu.nl/insecten-en-ongedierte/35346-van-ei-tot-vlinder.html