Wat doen de kauwen op mn dak en wat kan ik ertegen doen?

Bijna elke ochtend, zodra het mooier weer wordt, hoor ik getik tegen de kozijnen/op t (plat) dak/ dakpannen van mn slaapkamer.
Ik word er wakker van (t begint op zn vroegst om 5 uur ongeveer) want t is heel lawaaig, alsof er wordt getimmerd door werklui vlakbij mn raam. Volgensmij zijn t kauwen, die zag ik toen ik 's ochtend uit het raam keek. De kozijnen zijn vorig jaar opnieuw geverfd en t zink van de dakgoten is vernieuwd en er ligt niks op het platte dakje qua takjes, steentjes enz.
Snachts heb ik t rolgordijn naar beneden en dat de kauwen dus hun reflectie zien lijkt me niet.
Wat doen ze daar precies en wat is er tegen te doen?
Heb al heel wat afgespeurd op internet.

Toegevoegd na 1 dag:
Soms tikken ze overdag ook en soms hoor je ze dagen niet, t was vorige zomer voor t eerst

10 jaar geleden
in: Wonen
14.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het is lente! Ze zijn lekker aan het nestelen. Zie het hier ook veel

Het beste antwoord

Het getik wat ze veroorzaken doen ze waarschijnlijk om eikels e.d. kapot te pikken. Ze maken hun voedsel wat kleiner of proberen er insecten uit te krijgen. Dat klinkt heel hard als ze het op de materialen doen die je omschrijft. Ook halen ze eetbare beestjes tussen mos en bladeren uit onder dakpannen vandaan en uit de dakgoten.
Voor dakgoten bestaat een soort op maat te maken gaas wat je er tussen kunt klemmen.
Wanneer ze in een schoorsteen nestelen kun je er wat gaas of een zgn. "gek" op laten plaatsen.
Wanneer je een schoorsteen ommanteling hebt gaan ze helaas daar ook op zitten pikken wat ook weer het geluid versterkt.
Let wel op: in de broedtijd kan het verboden zijn om de vogels te verstoren.
Verderop in je tuin een nestmogelijkheid voor ze plaatsen of probeer wat vogelvoer te strooien wat makkelijk te eten is. Dit lijdt ze misschien wat af van het huis. Maar ik denk dat je de broedtijd wat uit moet zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De kauwtjes zijn nu aan het nestelen, en dat doen ze graag onder dakpannen.

Als je dit wil voorkomen zal je het dak op moeten om uit te vogelen waar ze onder de pannen kunnen komen, en die opening dichtmaken.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er jonkies komen is dat wel heel leuk. Maar nu zal dat inderdaad lastig zijn. +.
Iemand95
10 jaar geleden
Kunnen er ook meerdere nesten zijn onder 1 dak? Want er zijn best veel kauwen en elke ochtend komen ze weer tikken en daarna niet meer, de buren hebben hetzelfde op hun dak
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat weet ik niet zeker, maar het zijn zeer sociale groepsvogels, dus het zou kunnen.
Hoe dan ook, als je actie wil ondernemen moet je snel zijn.
Het duurt niet lang meer voor ze eieren gaan leggen, en de kauw is een beschermde zangvogel.
Reddie
10 jaar geleden
@Rieneke1 , de kauw is geen zangvogel maar een kraaiachtige, en beschermd is hij allerminst.
Reddie
10 jaar geleden
Kauwen nestelen niet onder pannen. Daar zijn ze te groot voor. En het broedseizoen is eind april.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zouden ze niet al eerder kunnen nestelen omdat het al zo vroeg lente wordt? Ik heb al verschillende vogels zien nestelen. Geen kauwtjes welliswaar, maar toch.
Rieneke1
10 jaar geleden
Reddie, de kauw valt officieel onder de zangvogels, al zou je dat idd niet denken.
En reken maar dat ze onder pannen kunnen nestelen, en daar nu al mee bezig zijn. Broodjeei, ze zijn hier ook al flink aan de sleep met nestmateriaal.
Het eieren leggen komt nog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zouden de eieren er al kunnen zijn? Ik heb al een paar dagen terug een zwanennest en een meerkoetjesnest gezien en de vogels zitten er alweer een aantal dagen. ik heb het idee dat ze al aardig uitgesleept zijn met nestmateriaal. Die zwaan zit op een flinke berg oud riet enzo en die meerkoet op een wat minder flinke, maar ze zitten er toch wel.
Rieneke1
10 jaar geleden
Als je twijfelt, laat ze dan met rust om te broeden en de jongen groot te brengen, dat duurt ook niet eeuwig.
Van de zomer kan je dan het dak op om de toegangen af te sluiten.