Waarom wordt er voor een windrichtingmeter een haan gebruikt en niet een ander dier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuke vraag! Net als waarom voor een spaarpot vaak een varken wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ook een goeie vraag. Stel hem in het algemeen zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee!

Het beste antwoord

De haan is het symbool voor Petrus, vanwege zijn loochening voordat de haan zou kraaien.

Petrus krijgt zijn naam "rots" vanwege zijn belijdenis dat Jezus de Christus is. Hier krijgt hij ook de sleutels van de poorten van de hemel.

Daarmee is Petrus de grondlegger van de Rooms Katholieke (RK) kerk. Het is een RK gebruik om een haan (symbool Petrus en RK) boven op de windrichting meter van de kerk te zetten; dat is later door andere overgenomen voor andere meters.

Protestantse Christenen gebruiken geen haan als symbool. Lutherse gebruiken bv een zwaan, boven op hun torens.

Uit het feit dat jij alleen hanen ziet, leidt ik af dat jij in een gebied woont waar de RK domineert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Daar zit een hele symboliek echter. Op de toren is hij de waarschuwer voor iedereen die omhoog kijkt (denk aan de haan van Petrus die drie keer kraaide! Hoog op die toren begroet de haan de opgaande zon (=Christus). Hij helpt ook wel de torenwachter te waken ook tegen brand, dus tegen zijn collega de rode haan. Op lutherse kerken staat een zwaan.

Met dank aan weerhistoricus Jan Buisman
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom zie je ze dan ook op de windrichtingmeters in de tuin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is meer voor de sier, denk ik.
Er worden ook andere dieren voor gebruikt, zoals een paard of een zwaan. Het gebruik van de haan komt voort uit het geloof van Calvinisten.

Hun gedachte daarbij is dat zoals de haan waakt over de kippen, waakt God over God`s kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De weerhaan wordt vaak begruikt als windwijzer maar waarom? Daar zit een hele symboliek echter. Op de toren is hij de waarschuwer voor iedereen die omhoog kijkt (denk aan de haan van Petrus die drie keer kraaide! Hoog op die toren begroet de haan de opgaande zon (=Christus). Hij helpt ook wel de torenwachter te waken ook tegen brand, dus tegen zijn
Gevonden op http://www.knmi.nl/VinkCMS/concept_deta