12 Volt/230Volt halogeen-dimmers: werken ze goed?

Ik heb op het internet gezocht naar informatie over halogeen-dimmers.
Ik wil een dubbele dimmer, voor aan de ene kant een 230 Volt halogeen lamp, en aan de andere kant een 12 Volt halogeen lamp met trafo.
Technisch kan dat, ze bestaan, en ze zijn hardstikke duur: meer dan 120 €uri.
Er is veel informatie op forums voor klussers, en ik lees nogal eens dat halogeen dimmers bromgeluiden maken, en dat men er niet tevreden over is.
Hoe groot is het risico dat ik veel geld uitgeef aan een dubbele halogeen dimmer, en hem vervolgens alleen maar gebruik als aan-uit-knopje omdat hij gaat brommen in dimfunctie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
1.4K

Het beste antwoord

De meeste dimmers maken een brom geluid als gevolg van het omvormen van het voltage. Of je hier last van gaat hebben is afhankelijk van de plaats van de dimmer. Als deze niet in de buurt zit van de leefomgeving, dan zal je ook geen last hebben van het gebrom.

Doorgaans zal het meevallen. Het is wel zo dat hoe sterker het dimmen, hoe luider de brom. Wellicht kan je er bij de bouwmarkt een afspraak over maken dat je de dimmer mag terugbrengen als deze in de praktijk overlast veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, maar wat je wilt is een beetje raar. Je kunt voor halogeen, normale dimmers gebruiken. Voor transfomators moet je echter speciale dimmers henn, die zijnduurder (zo'n 60 euro). Ze maken geen bromgeluid, want dat is het geluid van een stervende tranformator, vermoord door een verkeerde dimmer. Waarom is het raaar wat je wil. Kaal de transformator weg uit de 12V lamp, m.a.w. verbindt door met een kroonsteentje, en plaats er een 230 V lampje in. Dan kun je voor beide lampen volstaan met een normale dimmer. How wel je totale Watt's in het oog.